Monday, May 25, 2015

Pengalaman Berharga Di Taman Negara Bako, Sarawak



“ Pengalaman mencorakkan sebuah kenangan yang terindah


Pertama kali menjejakkan kaki ke Taman Negara Bako merupakan suatu pengalaman yang banyak mengajar diriku tentang erti sebuah ketabahan, kesungguhan, dan erti sebuah persahabatan. Bagi diriku yang jarang meneroka tempat-tempat yang menarik di Sarawak, ini merupakan  pengalaman bersama dengan rakan-rakan kaunseling untuk melihat keindahan alam di Sarawak adalah suatu perkara yang sangat menggembirakan.

Walaupun keluar berjalan-jalan bersama kawan untuk melihat keindahan Alam ciptaan Tuhan ini ingin sekali saya kaitkan apa yang telah saya dapat semasa mendaki di bako dengan apa yang telah dipelajari selama ini dalam bidang kaunseling. Pada awal perjalanan kami Abang Mizi menjadi Leader kepada kami, di mana beliau yang menerangkan kepada kami tentang keadaan di Bako dan memberi arahan berkenaan dengan persediaan sebelum kami berangkat ke kawasan pendakian. Ketika menaiki bot untuk ke kawasan pendakian adalah suatu pengalaman yang sangat mencabar bagi saya dan rakan yang lain, terutama apabila bot yang kami naiki terumbang ambing apabila bertembung dengan alunan ombak yang besar. Tapi kami masih lagi mampu tersenyum apabila melihat ketenangan pada di wajah beliau memandangkan dia seorang yang lebih berpengalaman berbanding kami. Walaupun takut kami cuba untuk tenang. Tidak dapat saya bayangkan apakah yang akan berlaku sekiranya bot yang dinaiki terbalik mungkin saya dan rakan-rakan yang lain akan di menjadi hidangan tengah hari buaya. hehe. (dalam hati Tuhan saja tau)


Sewaktu mendaki masing-masing menunjukkan ciri-ciri leader di mana ada yang menjadi penunjuk arah, ada yang mengepalai rombongan mendaki, kemahiran yang ada digunakan dengan sebaik mungkin. Walaupun di awal perjalanan salah seorang daripada kawan saya mengalami kesesakan  nafas “semput di awal perjalanan” kerana pertama kali melakukan aktiviti yang sedikit lasak, kami menunjukkan sikap prihatin antara satu sama lain di mana kami bersama-sama memberikan semangat serta merawatnya. Antara teknik yang digunakan yang dapat saya kaitkan dengan leadership style dalam situasi ini di mana teknik clarification dan questioning digunakan, iaitu bertanya tentang keadaan rakan kami sama ada dia ok atau tidak, adakah dia boleh meneruskan pendakian atau tidak. Penggunaan intonasi suara yang sedikit lembut tetapi menunjukkan ekspresi muka yang prihatin dan ingin tahu juga ditunjukkan apabila berada dalam situasi sedemikian. Bukan semasa buat sesi sahaja boleh menggunakan kemahiran kaunseling, di dalam hutan pun berguna juga..

Sempat juga kawan saya berdrama di dalam hutan, saya masih ingat lagi kata-katanya di dalam keadaannya yang termengah-mengah “ korang pergilah, jalan laa dulu, tinggalkan jer ak kat sini, aku dah tak larat nak jalan” Walaupun rakan saya meminta saya dan rakan-rakan yang lain untuk meninggalkannya di situ, disebabkan dia sudah berputus asa dan tidak larat untuk meneruskan pendakian namun saya dan rakan yang lain tidak berbuat demikian, bagi saya dan rakan yang lain, susah senang lalui bersama-sama sekiranya dia tidak dapat meneruskan perjalanan,bermakna saya dan rakan yang lain juga akan membatalkan pendakian. Setelah berehat selama beberapa minit rakan saya itu, kembali pulih dan bersemangat untuk meneruskan pendakian.

Dalam perjalanan menuju ke destinasi, saya dapat lihat ramai pelancong dari luar negara yang turut menyertai pendakian tetapi kami daripada trax yang berlainan. Yang paling menarik adalah apabila salah seorang dari kami menegur pelancong dari luar negara itu, dan kami bersembang-sembang dengan mereka, Pelancong itu menyatakan bahawa ini merupakan kali pertama mereka sampai Borneo dan mereka kagum dengan keindahan alam di Borneo. Kawan saya, yang tadi kelemahan tiba-tiba kembali bersemangat. “perlu jumpa warga asing” baru bersemangat katanya.
Kami meneruskan perjalanan sehingga ke destinasi kami iaitu Pulau Pandan Kecil, dari sini kami dapat melihat pemandangan yang sangat indah dan cantik,Pengalaman mengajar kita erti sebuah kehidupan. 




Sekian :D 
Nukilan oleh Hasnadira Binti Mohd Nor (41384)


4 comments:

  1. tragis cerita tu...hahaha....by the way Bako is a nice place n very nature
    -Aini Jariah Ahmad

    ReplyDelete
  2. Kaknittha, cerita kak juga la terbaik.hahaha. watak samping, Jaja n Dira yang berdrama adalah watak menarik hati saya. anyway, good job

    -Gloria -

    ReplyDelete
  3. Pengalaman yang kaknitha kongsikan memang menarik minat saya untuk pergi ke tempat tu. Good sharing kak.

    -Viana Mah-

    ReplyDelete
  4. Saya ni orang sarawak, tapi belum lagi menjelajah negeri sendiri.. Suatu hari nanti........... BAKO..MU TUNGGU AKU DATANG (Shindy)

    ReplyDelete