Thursday, May 21, 2015

Kesempitan Hidup Bukan Penghalang untuk Berjaya


Oleh: Zuhaili Mohd Amin, 44751
Tanggal 29 April 2015, saya mengikuti rakan untuk mengadakan program bersama pelajar-pelajar di Sekolah Kebangsaan Tungkah Melayu di Simunjan. Pertama kali menjejakkan kaki ke daerah tersebut, memang terasa suasana kampung yang berbeza sekali dengan suasana di bandar. Saya boleh membayangkan betapa susahnya kehidupan penduduk di kampung ini. Baru sekarang saya merasai pengalaman pahit rakyat Sarawak yang berada di luar bandar  yang selalu ditayangkan di kaca televisyen. Saya pulang ke rumah kawan saya yang dikenali dengan Mala dan Siti. Ibu Mala melayan kami dengan baik sekali dan menjamu kami makan tengah hari dengan masakan kampung. Betapa seleranya kami makan makanan yang dihidangkan. Antaranya pucuk di cicah dengan sambal, udang, timun campur kacang tumbuk dan banyak lagi. Satu pengalaman yang sangat indah sepanjang berada di Sarawak. Tengah hari pula, kami menjejakkan kaki ke Sekolah Kebangsaan Tungkah Melayu. Saya terkedu melihat struktur bangunan dan kemudahan sekolah tersebut. Timbul rasa penuh kesyukuran dalam hati ketika itu kerana dikurniakan dengan segala kelengkapan.



Gambar atas di sebelah kiri  adalah dewan sekolah, dalam masa yang sama pelajar juga makan di dewan tersebut. Di dalam dewan tersebut tidak mempunyai kipas sama seperti di dalam kelas (gambar sebelah kanan). Tiada alat yang canggih dan lengkap seperti di sekolah-sekolah lain. Sudah tentu keadaan sedemikian menimbulkan ketidakselesaan kepada pelajar-pelajar tersebut.   
Namun, perkara yang mengejutkan saya adalah tentang kejayaan anak-anak penduduk kampung tersebut. Ada yang sudah menjadi doktor gigi, pensyarah, guru, pegawai kerajaan dan banyak lagi. Kejayaan yang dibuktikan oleh mereka menunjukkan kesusahan hidup bukan penghalang untuk berjaya. Jadi, kita sebagai manusia yang hidup dalam serba kemewahan perlu bersyukur dan terus berusaha untuk berjaya sama seperti mereka.

2 comments:

  1. Saya bersyukur dengan segala nikmat yang diberi. Apabila mengenangkan nasib rakan-rakan di tempat lain, sangat menyedihkan.

    ReplyDelete