Tuesday, May 26, 2015


Kesihatan dan Kecantikan diri dari dalaman….
Pelajar perempuan selalunya mengabaikan diri mereka mungkin di sebabkan oleh tugasan pembelajaran yang banyak. Malah ada di antara mereka kini memilih untuk mengambil supplemen untuk mendapatkan badan dan wajah yang cantik. Kecantikkan dan kesihatan tubuh badan yang sebenar boleh diperolehi dengan penjagaan kecantikkan dalaman diri. Bagi saya kaunselor perlu menjaga penampilan diri dan kesihatan diri. Disini saya ingin berkongsi beberapa tips.
1.Minum banyak air
Dengan minum banyak air bersih dapat membantu membuang toksin dalam badan, menjaga kesihatan kulit dan juga membantu membakar kalori dalam badan. Senang bukan?.Jangan asyik minum TC Special je dekat Pavillion ye kawan-kawan.. :P Bagi yang ingin menguruskan badan sesuai sangat la ambil banyak air ye.. Seelok-eloknya 8gelas air sehari.
2.     Bersenam
 Berjalan dari rumah ke kelas boleh juga dianggap satu senman yang baik ye,,,so Jgn malas utk ke kelas...lepas bangkit tidur, cuba lakukan sedikit senaman regangan utk melancarkan kembali peredaran darah anda terutama yang sudah berjaga lama untuk membuat assgment. :)

3.    Pastikan Tidur yg cukup
Jgn asyik berjaga waktu malam... assignment tu memang la kadang kadang menganggu tidur kita oleh itu pastikan anda melakukan pengurusan masa yang betul supaya tidak menganggu waktu tidur anda. Waktu malam kan dikhaskan utk tidur?Tak cukup tidur akan membuat anda kelihatan lebih tua dari usia anda. Sekiranya anda menghadapi masalah untuk tidur anda boleh mengambil minuman seperti susu untuk membantu anda lebih rilek..atau bagi yang muslim bolehlah mengambil wudhuk dan membaca al-Quran,, tetapi seperti saya saya akan mendengar lagu-lagu yang tenang atau membaca artikel ilmiah ianya dapat membuatkan saya lebih cepat untuk mengantuk

4.    Rehatkan kulit sebelum tidur.
Sebelum tidur pastikan anda mencuci wajah anda seelok-eloknya dengan air suam sebelum menggunakan sebarang pencuci muka dan membilasnya kembali dengan air biasa bagi menutup pori yang telah terbuka atau anda juga boleh mengguna air sejuk untuk membilas wajah anda. Ini dapat membantu anda memprolehi wajah yang segar keesokkannya.

5.  Makan yg cukup tapi bukan berlebihan.
Jgn sebab nak jimat atau kurus, anda rela berlapar setiap hari.Cara yg baik, makan ketika lapar dan berhenti sebelum kenyang. Makanan memberikan tenaga dan vitamin yg diperlukan badan tetapi jeling-jelinglah makanan anda. Pastikan ia menu sihat dan bukan penuh lemak atau junk food dan fast food semata-mata.


6.    Manjakan diri
Bagi pelajar perempuan, anda boleh melakukan aktiviti memanjakan diri dengan melakukan aktivti kebersihan diri seperti mencuci kaki dengan merendamkan kaki kedalam air suam , memotong kuku, dan melakukan facial muka, Disini and boleh mendapatkan tips yang lebih lanjut  

7.   Elakkan stress.
-    Stress mempercepatkan proses penuaan malah menyebabkan gangguan kerja lain, lakukan aktiviti yang boleh membantu anda mengurangkan stress seperti riadah, bersukan, saya selalunya akan keluar bermain bowling bersama-sama rakan-rakan sekiranya menghadapi stress.


8.  Kurangkan kerisauan.
-    Anggap diri anda seorang yang hebat. Beryakinan dalam melakukan apa jua. Sebagai kaunselor pelatih memang la banyak isu-isu klien yang dikongsikan yang ada kalanya buat kita kepenatan dan tekanan rilek,,,setiap perkara ada penyelesaian.

9.    Ketawa dan senyum
lakukan aktiviti yang dapat membuat anda ketawa dan senyum ianya juga merupakan tips awet muda.  Anda hanya menambahkan kedutan di muka sekiranya asyik bermuram, awas pastikan ia tidak akan mempengaruhi hari-hari anda bertemu klien nanti.


Oleh: nur fatin shahirah bt mat noor 43131



2 comments: