Tuesday, May 26, 2015

ENERGY: KALAU SAYANG DIRI SENDIRI, URUSLAH DIRI DENGAN BAIK!!!

7 Cara meningkat tenaga apabila anda berasa letih atau lemah


1.      Dapatkan cahaya matahari dan udara segar.
     Pada awal waktu pagi mengambil udara dan cahaya matahari di luar rumah sekurang-kurangnya 20 minit. Hal ini anda dapat menikmati oksigen yang banyak, dan vitamin D hal dapat membantu anda berasa lebih bertenaga.

2.      Melakukan senaman ringan.
     Misalnya, melakukan senaman ringan di kawasan yang selesa dan membuat pergerakan badan dalam beberapa minit supaya diri rasa segar.
3.      Mengambil makanan yang sihat.
           Makan makanan organik yang mempunyai zat yang tinggi seperti bayam, kacang hitam, dan lada.

4.      Tidur siang singkat.
     Keletihan dan kehilangan tenaga mungkin disebabkan otak anda lelah. Jadi, tidur siang singkat bukan hanya meningkatkan tenaga tetapi baik untuk jantung dan menghilangkan stress.

5.      Mengatur emosi anda dengan tenang.
     Perasaan turut menjadi pembunuh tenaga anda. Namun, anda harus mengaturkan emosi sendiri dalam setiap situasi untuk mengurangi ketegangan serta dapat meningkat tenaga anda.
6.      Perbaiki mood anda
     Mood sangat berkaitan dengan tenaga, apabila anda berasa tidak ada mood anda harus melakukan sesuatu yang boleh menghiburkan anda misalnya, menonton video atau filem yang lucu ataupun melakukan aktiviti yang sihat di mana boleh menghiburkan hati anda.

7.      Mendengar lagu kesukaan anda.
     Apabila anda mendengar lagu kesukaan anda ia dapat meningkatkan tenaga anda. Di samping itu, mendengar lagu yang mempunyai tahap suara yang tinggi, ini dapat memberi tenaga secara efektif iaitu dapat mengalihkan perasaan lelah.

SEKIAN
OLEH: KAKNITTHA A/P INAN 41628

1 comment: