Monday, May 2, 2016

"Kasih Sayang di Unimas"

“KASIH SAYANG DI UNIMAS”
Assalamualaikum dan salam sejahtera buat pembaca, di sini saya telah menulis sebuah blog yang bertajuk seperti di atas. Hahaa. Oleh itu, Happy reading semua!

Teringat kembali pertama kali aku datang ke Unimas. Suasana yang sangat asing buatku. Walaupun masih di bumi Sarawak namun ianya begitu jauh dengan kampung halamanku. Hanya seorang diri di sini tanpa keluarga yang di sayangi dan rakan-rakan yang dirindui. Perasaan takut tidak mempunyai kawan di Unimas begitu menghantui diriku sebelum datang ke Unimas. Perkara itu  membuatkan malamku tidak lena seperti malam-malam sebelumnya. Hanya doa yang aku perbanyakkan supaya dipermudahkan segala urusanku di Unimas.
Alhamdulillah, doaku dipermakbulkan. Hari pertama pendaftaran aku dipertemukan dengan seorang rakan daripada Limbang. Sungguh aku gembira kerana dapat bertemu dengan rakan yang sama bahasa pertuturan dan urusan pendaftaran kos ku berjalan dengan lancar dengan adanya bantuan dia. Felt thankful to her! Dan secara rasminya dia merupakan orang pertama yang aku kenal di Unimas. Hehehe. Makin gembira kerana dia tinggal di kolej yang sama denganku dan rupa-rupanya dia tinggal berdepanan rumah denganku. Perasaan terkejut yang amat. Indeed, “Doa adalah senjata orang muslim”. Banyak-banyakkanlah berdoa ya kawan-kawan.

Gambar 1: Selfie with asyikin (my first friend at Unimas)

Semakin lama di Unimas, semakin ramai orang ku kenali. Pelbagai jenis ragam dan gaya tapi itu yang mewarnai hidupku dikala merindui keluarga yang jauh di mata namun dekat di hati. Kawan sememangnya senang di cari tapi amat payah untuk mengetahui sama ada mereka sebenarnya kawan atau lawan. Bagiku, berbual dengan seseorang yang membuatkan aku rasa selesa walaupun baru pertama kali bertemu, itulah jenis kawan yang aku inginkan. Aku memang memilih kawan, bukan kerana aku sombong tapi aku mementingkan keselesaan dalam berkawan. The feeling of belonging is there when I am with my friends. Semua orang boleh menjadi kawan tapi tidak semua orang yang boleh menjadi kawan yang baik buat kita.
Alhamdulillah, aku bersyukur kerana bertemu banyak kawan-kawan yang baik sepanjang hampir 2 tahun berada di Unimas. Pelbagai aktiviti yang kami lakukan seperti shopping, pergi ke pantai, makan (kami semua suka makan haha), dan pelbagai lagi. Terlalu banyak memori bersama mereka. Sememangnya mereka adalah pengubat rinduku dikala kesunyian.

Gambar 2: Selfie ketika berada di pantai Damai


Disini, saya akan berkongsi bagaimana untuk menjadi seorang kawan yang baik seperti yang tertulis di magforwomen.
1.      Sentiasa tersenyum dan memberikan salam mesra
Selalu menyapa orang dengan senyuman di wajah. Sapa mereka dan bertanya bagaimana keadaan mereka. Ini memberikan perasaan hangat dan ramah. Dengan cara ini anda menunjukkan keprihatinan dan keramahan anda sebagai seorang kawan.
2.      Suka menolong dan murah hati
Cara terbaik untuk bersikap baik kepada kawan adalah dengan suka membantu ketika mereka berada dalam kesusahan dan menolongnya dengan ikhlas. Hal tersebut menunjukkan kemurahan hati anda. Mereka akan selalu ingat dengan kebaikan hati anda dan akan melakukan hal yang sama untuk anda pada masa akan datang.
3.      Menghargai pujian
Semua orang suka menerima pujian. Bahkan jika anda memberikan pujian kepada kawan anda, mereka akan merasa gembira. Tapi ingat, pujian itu janganlah terlalu berlebihan dan berikan pujian tersebut dengan ikhlas.
4.      Jangan mengkritik dan merendahkan
Merendahkan kawan merupakan sikap yang buruk dan boleh memalukan diri kawan anda. Jika ada perkara yang memerlukan kritikan, sampaikanlah dengan bahasa yang baik dan tidak mengguris hati.
5.      Menghormati
Anda perlu menghormati orang lain, menghormati pilihannya. Jangan suka untuk mencela pilihan orang lain terutamanya kawan anda.

Justeru itu, jadilah kawan yang baik kepada semua orang. Akhir sekali, merekalah kasih sayangku di Unimas. I hope we sail our journey together, graduate together and be friends forever!

Siti Nur Fajrina Binti Karim
50023


No comments:

Post a Comment