Tuesday, May 31, 2016

KASIH, CINTA, SAYANG, PAASAM, LOVE - TIADA PENGGANTINYA

Hai semua rakan-rakan seperjuanganku,

            Kini tibalah giliran saya untuk menulis blog dalam laman sosial. Selamat membaca ye.

Jom saya kenalkan diri saya dahulu.  Saya, Viji A/P Muniandy merupakan pelajar tahun 2 (bakal masuk tahun 3) dalam program Ijazah Sarjana Muda Kaunseling di Universiti Malaysia Sarawak. Saya berasal daripada Pulau Mutiara (Pulau Pinang). Saya merupakan anak ketiga daripada lima orang beradik. Ini merupakan kali kedua saya berpisah daripada keluarga saya untuk melanjutkan pelajaran. Saya merupakan graduan lepasan Diploma dalam jurusan Fisioterapi di Kolej Universiti Masterskill (Masterskill University College of Health Sciences- MUCH) di Cheras, Selangor dan kini berada di UNIMAS, Sarawak.

Hmm.., Kasih Sayang Dalam Kehidupan Universiti.. Apa yang boleh dikongsikan.. Sebenarnya, kita tidak boleh memaksa seseorang untuk menunjukkan kasih sayang kepada diri kita dan sebaliknya. Tetapi kasih sayang mempunyai kuasa yang Maha Esa jika ditunjukkan dengan cara yang betul kepada orang yang memerlukannya. Hampir keseluruh pelajar UNIMAS yang dahagakan kasih sayang sekarang, terutama apabila berjauhan dengan keluarga. Dan saya merupakan salah seorang daripada senarai tersebut. Saya selalu mempercayai dalam slogan “Love All, Serve All”. UNIMAS telah memberikan banyak kenangan manis selama dua tahun ini.


Pertama kali, saya menjejaki kaki di Bumi Kenyalang ini tanpa berteman. Walaupun saya berasa sedih kerana ibu bapa tidak dapat mengikuti saya kerana kesempitan wang, tetapi saya memberanikan diri saya untuk membawa diri saya ke muka bumi ini. Hati saya tertanya-tanya adakah ni nasib saya disepanjang sesi pengajian di UNIMAS???  Saya berasa diri saya ditimpa malang apabila masuk ke kelas pada hari pertama. Wooo…. Saya merupakan satu-satunya pelajar India dalam kelas saya. Adui…. Dahlah seorang diri kat negeri orang tambah-tambah tak ada teman di kelas. Walaupun ada pelajar-pelajar yang berlainan bangsa tetapi saya berasa sunyi dan rasa kosong. Dahla program kaunseling merupakan pilihan terakhir saya, kini seorang diri pula dalam kelas.. Hmmm… ini la dikatakan sebagai takdir. Tuhan menentukan saya untuk berada dalam keadaan begini.

Gambar 1: Sambutan Hari Raya Haji di Rumah Jasriati

Akan tetapi, persepsi saya sudah berubah apabila pelajar-pelajar ini mula menjadi kawan. Yahoo.. mereka menerima diri saya dengan sepenuhnya. Diri saya mencair apabila mereka menghormati saya dan menunjukkan kasih sayang. Keakraban yang dimiliki dalam diri saya dengan mereka menyebabkan saya mengikuti mereka ke rumah kawan saya yang menyambut Hari Raya Haji. Mereka semua terasa gembira sangat apabila saya mengikuti mereka. Saya percaya sebagai seorang pelajar kaunseling saya perlu berhubung dan berkomunikasi dengan semua orang. Sambutan ini memberi satu peluang kepada diri saya untuk berkongsi kasih dengan kawan-kawan saya. 

Gambar 2: Bersama pelajar Junior

Gambar 3: Bersama Batchmates

Seterusnya, berkawan dengan budak-budak kolej (asrama). Bukan senang nak dapat kawan-kawan yang sekepala dengan kita. Saya berasa sangat beruntung apabila ramai pelajar-pelajar india di sini yang bergabung untuk membuatkan sesuatu bagi pelajar-pelajar India yang berada terutama untuk ke kuil. Bagi diri saya, kuil merupakan tempat yang paling sesuai untuk menenangkan fikiran. Tambah-tambah lagi apabila kami mendapat bas untuk ke kuil. Tiga buah bas akan dihantar untuk pelajar-pelajar india ke kuil. Kesemua bas terbut akan dipenuhi dengan pelajar-pelajar. Saya berasa sangat gembira apabila dapat pergi ke kuil dengan mereka. Di sepanjang perjalanan ke kuil, saya berpeluang untuk bertegur-sapa dengan kawan-kawan dari UNIMAS. Biasalah, pelajar-pelajar akan sibuk dengan tugasan, peperiksaan, tutorial, dan projek mereka. Oleh hal yang demikian, kami jarang berjumpa selalu walaupun tinggal di kolej yang sama. Jadi setiap hari jumaat merupakan tempat kami berjumpa, di samping bersembahyang, kami dapat memupuk kasih sayang di antara kami. Dan ini merupakan tempat merapatkan hubungan di antara kami.

Gambar 4: Exco Sukan FSKPM : Pemenang Naib Juara Keseluruhan KESUMAS

Gambar 5 : Hari terakhir KESUMAS

Gambar 6 : Bersama Pemain Futsal Dan Bola Sepak KESUMAS 2016

Gambar 7 : Menjadi Pemain Bola Baling Selepas 13 tahun 

Gambar di atas, merupakan kenangan yang paling manis buat diri saya di sepanjang semester ini. Walaupun saya terpaksa berkorban banyak untuk pencapaian ini, tetapi di akhir pejuangan ini, saya mendapat kasih sayang yang tiada bandingannya. Kemenangan dalan Kejohanan Sukan Mahasiswa Universiti (KESUMAS) 2016 sebagai naib juara keseluruhan. Wooo.. That’s My Great Moments. Kesumas ini memberi peluangan untuk berkenalan dengan atlet-atlet sukan, pengurusan tertinggi fakulti dan orang-orang yang tertentu. Biasakan pelajar kaunseling merupakan golongan yang kecil di Fakulti Sains Kognitif dan Pembangunan Manusia, Jadi ramai yang tidak kenal saya walaupun saya merupakan Exco Sukan Persatuan Mahasiswa Fakulti. Tetapi melalui Kesumas ini, saya mendapat ramai kenalan. Hubungan kami lebih rapat dengan pemain bola sepak lagi. Hehex.. itu yang tak dapat dihadamkan. Sehingga saya dan partner saya, Alicia (Exco Sukan FSKPM) mendapat apresiasi daripada atlet-atlet dan pengurusan. Ini memberi semangat dan rasa dihargai apabila kami dihadapkan di kalangan orang ramai dan mendapat penghargaan sebagai Exco Sukan Fakulti.

Gambar 8 : Sambutan Hari Jadi Kawan Shashirekha (Clown)

Bukan semua kawan-kawan yang akan berjumpa setiap masa adalah orang yang memahami kita.  Walaupun berjauhan, tetapi tetap di hati merupakan kawan-kawan yang rapat dengan jiwa kita. Mereka ini walaupun sudah tinggal di kolej luar, tetapi hubungan kami masih rapat. Ada beberapa peristiwa yang akan menyatukan kami. Contoh peristiwa adalah seperti sambutan hari jadi kawan-kawan kami. Kami memang tidak akan lupa untuk menyambut hari kelahiran setiap kawan-kawan yang berada di UNIMAS terutama yang rapat dengan diri kami. Sambutan sebegini memberi kegembiraan kepada diri kami di samping merapatkan hubungan kami. Saya sangat berharap agar hubungan kami kekal selamanya walaupun selepas tamat pengajian kami di UNIMAS. Ada sesetengah gambar tidak memerlukan penjelasan yang lebih lanjut kerana gambar tersebut dapat memberi penjelasan tersendiri bak kata “Pictures speaks more than words”.

Kehidupan Universiti memang memberi banyak kenangan manis dan pahit kepada semua pelajar. Terpulanglah kepada diri sendiri masing-masing untuk menjadikan kenangan-kenangan tersebut sebagai memori terindah supaya suatu hari nanti kita dapat terkenang balik zaman pengajian kita. "Masa itu Emas". Jadi terpulanglah kepada kita untuk menjadikan sebagai memori terindah. 

Sekian salam kasih,

Viji A/P Muniandy
(49371)


No comments:

Post a Comment