Monday, May 30, 2016

UTUHNYA CINTA YANG DIBINA

“UTUHNYA CINTA YANG DIBINA”

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada semua pembaca blog yang dikasihi. Alhamdulillah kini tiba giliran saya untuk menulis blog berkaitan dengan tema “Kasih Sayang Dalam Kehidupan Universiti”

Sebelum saya terus melayan perasaan dengan berkongsi cerita dan pengalaman di Unimas, saya berbesar hati mahu berkongsi maklumat diri saya terlebih dahulu. Nama diberi, Siti Fatimah Zahrah Binti Mohamaddillah. Kawan-kawan panggil saya dengan gelaran Zara dan saya izinkan jika kawan-kawan semua mahu panggil saya dengan gelaran yang lain (yang baik-baik je okay) Hehe.. Kali ini saya tidak lagi rahsiakan umur saya, kini umur saya telah cecah 22 tahun dan merupakan anak pertama dari lima orang adik beradik. Ye, saya seorang kakak yang sangat tegas sehingga di ”label” sebagai Kak Ros Upin Ipin oleh adik-adik saya. Hehe..

Kasih Sayang Dalam Kehidupan Universiti? Tema kasih sayang yang diungkap ini sangat menarik hati saya terutamanya tentang kehidupan di universiti. Hal ini kerana, ini merupakan kali pertama saya berjauhan dengan keluarga saya. Interesting !! Terlalu banyak kenangan manis yang mengutuhkan lagi kasih sayang yang terbina melalui perjumpaan yang tidak diduga. Ianya bukanlah berkaitan dengan kasih sayang antara lelaki dan perempuan, malah apa yang saya ingin ungkapkan ini berkaitan dengan kasih sayang yang saya sendiri bina di Bumi Kenyalang ini bersama kawan-kawan baru.. Saya seorang yang suka berkawan dan saya mahu apabila saya pergi semua tempat walaupun tempat yang terpencil, saya tetap akan berjumpa dengan kawan-kawan yang saya kenali dan mereka juga kenali saya. Saya sangat menitik beratkan hubungan persahabatan dan sejak menjejaki kaki di bumi universiti ini saya telah tanamkan niat di mana saya akan membina hubungan baik dengan semua orang.

Pertama sekali, kasih sayang yang saya sendiri bina ialah melalui penglibatan saya dalam kelab drama iaitu kelab yang wujud di Kolej Bunga Raya. Ketika saya tahun 1, semester 1, saya melibatkan diri dalam drama dan teater dan dengan penglibatan inilah terhasilnya banyak kenangan indah yang saya sendiri bina. Saya mahu tunjukkan bukti kasih sayang yang telah saya bina dalam kelab drama ini. Ye, saya memang jakun. Jakun kenapa? Sebab saya mempunyai kawan-kawan yang turut menyayangi saya. Mereka ini ibarat sebuah keluarga bahagia di Sarawak.


Gambar 1 : Selepas latihan drama

Gambar 2 : Kenangan makan bersama di depan pejabat BRC

Sepanjang di universiti ini juga, saya mengutuhkan lagi hubungan kasih sayang persahabatan bersama lima orang sahabat yang saya sangat sayangi. Mereka adalah sahabat yang paling saya rapat di kolej dan kamilah lima sahabat yang aktif kolej. Kami sentiasa bersama, melakukan semua kerja bersama, berjalan-berjalan bersama, sambut birthday bersama dan macam-macam lagi. Kasih sayang ini saya wujudkan kerana saya suka berkawan dan saya menerapkan dalam diri bahawa tanpa kawan saya sunyi dan tidaklah jadi seorang Zara seperti yang sekarang. Hehe.. Kawan-kawan inilah yang ada ketika susah senang saya. Saya tidak menyangka bahawa saya dapat terapkan hubungan kasih sayang antara kami ini kerana pada mula perkenalan kami tidak kenal antara satu sama lain. Gambar di bawah merupakan bukti cinta yang utuh Berjaya dibina. Mereka adalah terdiri daripada Kak Nisa, Anis, Ratna dan Shida.

  
Gambar 3 : Kami terlibat dengan larian FIT Malaysia 5KM



Gambar 4 : Bersama selepas kelas

Saya juga mengutuhkan sebuah persahabatan sejak semester 1 lagi. Hubungan persahabatan yang digelar Kumpulan 10 ini telah dibina oleh Bapak dalam subjek Falsafah pada semester 1. Daripada tidak kenal sehingga kenal antara satu sama lain, berkongsi cerita gembira, suka, duka bersama telah mewujudkan lagi kenangan yang sangat indah dalam kehidupan di universiti. Hubungan ini kekal sehingga ke hari ini kerana kasih sayang yang utuh telah mengekalkan hubungan yang tidak dijangka ini. Terlalu banyak peristiwa yang telah kami lakar bersama, dan hanya kepingan-kepingan gambar lepas dan terkini sahaja yang mampu menjawab betapa utuhkan kasih sayang antara kami. Saya terlalu sayang hubungan persahabatan ini sehingga saya berdoa supaya hubungan kami ini kekal ke syurga. Insyaallah J


Gambar 5 : Gambar semester 1 ditangkap sebelum peperiksaan Falsafah bermula


Gambar 6 : Kumpulan 10 ketika sesi bergambar kelas di FSS


Gambar 7 : Gambar semester 1 sebelum perbentangan terakhir subjek Falsafah

Hubungan kami semua pelajar kaunseling juga tidak saya lupakan di mana kami senang dan susah bersama, masing-masing rasa kesukaran yang kawan lain hadapi. Saya bina hubungan antara saya dan mereka semua kerana saya sangat sayangkan hubungan kasih sayang kami antara pelajar kaunseling. Pada saya, tanpa mereka saya tidak dapat senyum dalam duka dan berdiri tegak walaupun rapuh. Hanya Allah yang tahu betapa sayangnya saya terhadap sahabat-sahabat kaunseling. Semoga mereka semua turut rasa kasih sayang saya terhadap mereka. Kekalkan lah kasih sayang antara kami Ya Allah, Amin J


Gambar 8 : Kenangan bersama sahabat kaunseling di Kem Junior


Gambar 9 : Bersama sahabat kaunseling dalam kelas En. Merikan


Gambar 10 : Sesi Fotografi Kelas di FSS


Gambar 11 : Bersama Sahabat Kaunseling dalam Program SPC 2016


Gambar 12 : Bersama Sahabat Kaunseling ke Pantai Pasir Panjang

Terlalu banyak kenangan manis saya bersama mereka semua, jika digambarkan dengan metafora di mana kenangan manis ini seperti butiran pasir yang jernih di pantai sehingga tidak mampu untuk dikira betapa banyak bilangannya. Seperti itu juga kenangan manis yang dibina sepanjang zaman di universiti ini. Akanku kenang sehingga akhirnya.

Seterusnya, saya juga tidak lupa kasih sayang yang dibina melalui penglibatan saya dalam sekretariat sahsiah. Saya terlalu gembira apabila terpilih sebagai sekretariat sahsiah kerana saya mahu mewujudkan hubungan persahabatan yang baru bersama semua orang di kolej bunga raya. Secara tidak langsung, saya berjaya jalinkan kasih sayang bersama mereka semua walaupun mereka terdiri daripada senior dan juga junior. Perbezaan umur, pangkatan dan bangsa tidak menjadi penghalang untuk kami mewujudkan kasih sayang antara kami. Terima kasih wujud dalam cerita hidup saya. Hehe..

Gambar 12 : Sahabat Sahsiah Bertugas dalam Program “Tentang Dia”


Gambar 13 : Kasih Sayang Antara Sahsiah dalam program Anjuran Exco Sahsiah

Setelah tamatnya gambar yang dikongsi maka tamatlah cerita mengenai hubungan kasih sayang yang saya bina dalam kehidupan universiti. Terbinanya kasih sayang antara kami adalah kemahuan saya sendiri kerana saya suka bergaul dan suka mempunyai ramai kawan. Saya sayang hubungan yang terjalin ini dan saya tidak akan lupakan semua kenangan manis yang telah saya lakar sendiri. Sekian perkongsian kasih sayang saya dengan kenangan bersama mereka. Wassalam

Nukilan Kasih Sayang,
Zara


No comments:

Post a Comment