Thursday, May 5, 2016

Kasih Sayang Di Universiti



Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani.

Assalamualaikum dan apa khabar semua pembaca blog? Saya doakan semoga kalian sentiasa sihat dan berada dalam rahmat ilahi. Orang dulu-dulu kata, kalau tak kenal maka tak cinta. Betul ke? Jadi sebelum saya meneruskan coretan hati ini, izinkan saya memperkenalkan diri kepada semua pembaca blog. Nama saya Khairunnisa Binti Abdul Jalil. Berasal dari Muar, Johor. Dilahirkan pada tanggal 22 Disember 1993. Anak ketiga daripada 4 orang adik beradik. Kini menyambung pelajaran dalam bidangan Ijazah Sarjana Muda Kaunseling dengan kepujian, Fakulti Sains Kognitif dan Pembangunan Manusia di Universiti Malaysia Sarawak.

Pertama sekali, syukur alhamdulillah dan terima kasih kepada pensyarah iaitu Dr. Amalia Madihie kerana memberi peluang kepada saya untuk berkongsi cerita mengenai “Kasih Sayang di Universiti”. Bagi saya,  kasih sayang itu ibarat lautan yang tiada penghujungnya dan seperti langit yang terbentang luas memayungi alam. Allah hadirkan kasih sayang dalam hati setiap hambanya agar mereka dapat merasa betapa manisnya sebuah ukhuwah yang terjalin. Kerana kasih sayang, kita masih lagi hidup dalam keadaan yang aman dan harmoni dan kerana kasih juga mampu memadamkan api persengketaan. Hebatkan kuasa kasih sayang itu?  Sesungguhnya sehingga hari ini saya rasa sangat bertuah kerana dikelilingi dengan sahabat yang saling mengasihi dan melengkapi antara satu sama lain. Mereka ibarat keluarga besar disini. Tanpa kehadiran mereka, pasti saya akan merasa sunyi dan tiada tempat untuk berkongsi cerita.

Gambar bersama rakan sekelas dan Dr. Amalia

Saya masih ingat lagi apabila kali pertama mendapat perkhabaran bahawa saya telah dipilih melanjutkan pelajaran di bumi Kenyalang ini. Setiap malam, sebelum tidur pasti saya menangis kerana saya tahu selepas ini saya akan terbang jauh dari keluarga yang dikasihi. Sampailah hari pertama saya menaiki “belon” ke Sarawak, hati ini hanya Allah sahaja yang tahu. Namun, perancangan Allah itu hebat. Banyak hikmah yang saya perolehi di sini. UNIMAS ini bukan sahaja kaya dengan alam semula jadi, tetapi kaya dengan kasih sayang yang tiada dijual beli. Jika dahulu, saya ragu-ragu untuk melanjutkan pelajaran ke Sarawak, namun kerana kuasa kasih sayang telah mengikat jasad dan hati untuk terus tabah melalui hari-hari mendatang di tempat orang. Limpahan kasih sayang antara rakan sekelas yang berlainan bangsa, agama, budaya dan adat resam telah mewarnai hari-hari yang dilalui. Kasih sayang yang terjalin antara kami pelajar Kaunseling telah melahirkan semangat tolong-menolong, bertolak ansur, dan hormat menghormati antara rakan sekelas. Sehingga ke hari ini, kasih sayang yang disemai tetap subur dihati kami semua.

Antara aktiviti yang dilakukan bersama rakan sekelas

Saya juga ingin berkongsi mengenai kasih sayang dalam kumpulan 10. Kumpulan 10 ini wujud sejak semester pertama lagi. Mereka merupakan ahli kumpulan yang dibentuk untuk subjek Falsafah dan Prinsip Kaunseling. Walaupun pada mulanya kumpulan ini wujud semata-mata untuk memenuhi tugasan berkumpulan, namun akhirnya kumpulan ini kekal sebagai adik-beradik yang sentiasa ada ketika susah dan senang. Baru-baru ini, kami menyambut ulang tahun kedua penubuhan kumpulan 10. Alhamdulillah, cepat masa berlalu. Rupa-rupanya dah dua tahun kami bersama sebagai kumpulan 10. Terasa seperti baru semalam mengenali mereka. Keletah dan lawak mereka sentiasa menceriakan hari-hari saya. Terima kasih kumpulan 10. Semoga kasih sayang yang kita bina ini sampai ke syurga.

Ahli kumpulan 10. Dari kanan, Kak Atie, saya, Anie, farid, Law, dan Zara

Kek sempana Ulang Tahun kedua Kumpulan 10

Kini, hampir dua tahun saya berada dibumi Kenyalang ini. Alhamdulillah, banyak benda yang saya belajar disini terutama sekali belajar berkasih sayang dengan insan-insan yang berada di sekeliling saya. Sesungguhnya, perancangan Allah itu adil. Saat diri ini jauh dari keluarga, Allah gantikan dengan kasih sayang keluarga Kaunseling yang besar. Harapan dan doa saya ialah agar kami semua dapat menamatkan pengajian dengan keputusan yang cemerlang. Semoga kasih sayang yang terbina ini kekal hingga ke akhir hayat. Amin Ya Rabbal Alamin.


1 comment: