Monday, April 25, 2016

Kasih sayang dalam kehidupan Universiti


Hye,

Selamat sejahtera,

            Nama saya ialah Grace Alliun (46902), pelajar tahun 2 semester 2 dalam program Kaunseling di Fakulti Sains Kognitif dan Pembangunan Manusia, Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS). Berkaitan dengan kasih sayang dalam universiti, sebenarnya banyak perkara yang boleh dikongsi bersama. Seperti yang kita ketahui perkataan kasih sayang sebenarnya mempunyai maksud tersirat yang sangat mendalam. Tanpa adanya kasih sayang dalam kehidupan seseorang individu, pastinya individu tersebut merasa kesunyian dan merasa tiada makna untuk hidup di dunia ini. Namun, sebenarnya kasih sayang itu boleh dicari tanpa mengira tempat, masa dan keadaan. Kali pertama kita mendapat kasih sayang adalah melalui kasih sayang dalam keluarga. Terutamanya daripada kedua ibu bapa kita kerana merekalah individu yang pertama kali menunjukkan kita erti kasih sayang. Tanpa hadirnya kasih sayang daripada ibu bapa kita, semestinya kita tidak akan pernah lahir di dunia ini. Sejak dilahirkan, ibu bapa telah menjaga dan membesarkan kita dengan penuh kasih sayang sehinggalah kita menjadi seorang individu yang berguna untuk masyarakat dan negara. Kasih sayang juga terjalin antara adik-beradik walaupun kadangkala ada pergaduhan. Namun, pergaduhan itu jugalah yang mengeratkan lagi hubungan silaturahim antara adik beradik kerana berlakunya penerimaan tanpa syarat yang lahirnya daripada kasih sayang itu sendiri.

            Dalam kehidupan sebagai pelajar universiti, semestinya kita akan berada jauh daripada keluarga masing-masing. Mereka yang belajar di universiti berdekatan dengan rumah amat bernasib baik kerana sangat mudah untuk mereka berulang-alik dari universiti ke rumah. Bagi mereka yang jauh dari keluarga terpaksa merindui keluarga yang jauh di mata tapi sentiasa dekat di hati. Sebagai pelajar kaunseling, saya dan kawan-kawan yang lain perlu bertahan selama empat tahun untuk menimba ilmu yang berkaitan dengan kursus kaunseling ini. Berita baiknya, setiap cuti semester iaitu selama satu bulan atau dua bulan kami akan bercuti untuk balik ke pangkuan keluarga bagi meluangkan masa bersama keluarga tersayang.

            Walaupaun berada jauh dari keluarga, kelebihan belajar di universiti adalah kita akan bertemu dengan kawan baru yang masing-masing mempunyai latarbelakang yang berbeza iaitu tidak kira agama, bangsa dan budaya. Walaupun saya seorang yang suka bersendirian tidak bererti saya sama sekali tidak memerlukan orang untuk berada disekeliling saya. Saya tidak boleh berdiri sendiri tanpa kasih sayang dan sokongan daripada kawan-kawan dan pensyarah. Merekalah sebagai pengubat rindu keluarga saya. Bersama dengan kawan-kawanlah tempat saya mengadu, meminta belaian kasih sayang, meminta nasihat dan sebagainya.


            Gambar di atas adalah gambar saya bersama kawan-kawan saya sejak dari Kolej Matrikulasi Labuan (KML) dan dipertemukan kembali di UNIMAS. Nama mereka ialah Law (tidak berada dalam gambar), Laura, Abigail, Bani, Pamella, Aley, Rolex, Paso, Arnold, dan Leslie. Pada setiap hari Ahad, kami akan pergi ke gereja bersama-sama dan masa inilah kami meluangkan masa bersama-sama kerana pada hari-hari lain masing-masing sibuk dengan pelajaran. Namun, pada hujung semester 2 2015, empat orang kawan saya terpanggil untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang kejururawatan iaitu Laura, Bani, Pamella dan Aley. Kini kami hanya tinggal tujuh orang yang masih bertahan di UNIMAS. Saya amat merindui suasana meriah kami yang dahulu. Keadaan kini tidak sama seperti dahulu kerana ada diantara kami yang tinggal di kolej luar dan pergi ke gereja bersama dengan kawan-kawan baru. Namun, keadaan ini tidak mengganggu persahabatan kami kerana adanya group whatsapp yang menghubungkan kami walaupun terpisah jauh secara fizikal. J

 


            Gambar di atas telah diambil bersama lima orang lagi pelajar mobiliti dari Universiti Malaysia Sabah (UMS) bersama-sama dengan kami untuk mengambil peluang keemasan untuk belajar di Universiti Utara Malaysia (UUM). Kami belajar di UUM hanya selama satu semester sahaja dan saya sangat gembira kerana berpeluang untuk belajar di universiti lain. Kawan-kawan dan staf-staf dari UUM dan pelajar mobiliti yang lain sangat peramah dan melayan kami dengan baik dan kami berasa sangat dihargai dan gembira kerana kini kenalan semakin ramai. Persahabatan antara kami iaitu Zen, Atun, Suzi, Jas, Law dan Lim semakin akrab semasa berada di UUM. Walaupun kadangkala berlaku salah faham antara kami, namun salah faham itu jugalah yang membuatkan kami lebih mengenali antara satu sama lain disamping dapat belajar untuk menerima segala kelebihan dan kekurangan yang ada pada diri masing-masing.

            Kesimpulannya, tidak kira dimana kita berada dan dengan siapa kita bersahabat, di sanalah kita dapat belajar untuk saling mengasihi antara satu sama lain. Kasih sayang bukan sahaja dapat diperoleh daripada keluarga, malah melalui persahabatan dengan orang lain juga kita boleh menerima dan memberi sifat kasih sayang tersebut. Hargailah masa-masa yang ada semasa anda masih berada di universiti kerana di sinilah kita akan menemui pelbagai jenis karenah manusia. Namun, dengan kasih sayang kita dapat menerima kelebihan dan kekurangan yang ada pada setiap individu kerana tiada manusia yang sempurna. Sekian, Terima kasih. J

GRACE ALLIUN,
46902.

No comments:

Post a Comment