Sunday, April 3, 2016

Kasih Sayang di UNIMAS

Assalamualaikum, Salam Sejahtera dan Salam Satu Malaysia.J
            Saya Noor Asika Binti Yusop atau lebih di kenali lagi dengan panggilan Sika oleh rakan-rakan yang lain. Pada kali ini saya akan berkongsi serba sedikit tentang kasih sayang dalam kehidupan Universiti.
Apa itu kasih sayang? Apa yang kita faham tentang kasih sayang?
Pada pendapat saya kasih-sayang adalah sikap saling menghormati dan mengasihi antara satu sama lain tidak kira bangsa, agama dan status.

Kehidupan universiti yang jauh daripada keluarga memerlukan kita untuk mencari rakan-rakan yang dapat berkongsi suka dan duka dan dapat berkongsi pengalaman pahit dan manis. Pertemuan di universiti yang asalnya bermula dengan hanya kenalan yang bersifat biasa, kemudian menjadi rakan dan kemudian mejadi teman dan akhirnya barulah menjadi sahabat yang mempunyai persefahaman yang bersifat persaudaraan.

Tahun kedua berada di universiti (UNIMAS) sememangnya banyak pengalaman pahit dan manis yang di lalui dan banyak cabaran yang perlu di tempuhi. Namun begitu aku bersyukur kerana dikurniakan rakan-rakan dan sahabat-sahabat yang sentiasa bersama dan yang sentiasa memahami.


Gambar 1. Rakan-rakan Kaunseling

Terasa begitu cepat masa berlalu. Walaupun kita berasal daripada tempat, bangsa dan agama yang berlainan namun ikatan kasih-sayang yang terjalin menjadikan kita bersaudara. Di UNIMAS aku mempunyai ramai rakan-rakan terutamanya rakan-rakan kaunseling. Selain itu, aku juga mempunyai rakan-rakan dan sahabat yang rapat. Kami terdiri daripada 9 orang. 8 orang merupakan kos kaunseling dan seorang lagi merupakan kos HRD. Shopping, dan makan merupakan hobi kami. JJ. Banyak pengalaman pahit dan manis yang aku lalui bersama mereka. Walaupun kadangkala ada ketidak sefahaman yang berlaku namun ia bukan menjadi penghalang untuk kami bersama.


Gambar 2: Pantai Kg. Alit Saratok, Sarawak

Sahabat memainkan peranan yang sangat penting dalam kehidupan kita terutamanya dalam kehidupan di Universiti. Sewaktu kecil kita seringkali mendengar nasihat daripada ibu-bapa dan guru supaya mencari dan bergaul dengan kawan-kawan yang baik. Hal ini kerana sahabat yang baik akan mempengaruhi kita kearah yang lebih baik, namun sahabat yang kurang baik akan mempengaruhi kita sebaliknya. Oleh itu, saya akan berkongsi serba sedikit tentang ciri-ciri sahabat yang baik di Universiti iaitu:-
1. jujur
Sifat jujur dalam perhubungan sangat penting. Walau dalam apa keadaan sekali pun sifat jujur perlu ada, walaupun ianya mungkin akan menyakitkan hati sahabat kita tersebut. Kita perlu menjelaskan dengan lebih baik agar mudah difahami terutamanya jika sesuatu hal tersebut adalah untuk kepentinganya sendiri. Sifat jujur dapat membuatkan hubungan persahabatan bertahan lebih lama dan dapat mengelak daripada salah faham diantara satu sama lain.
2. Kepercayaan
Rahsia, ketakutan dan masalah merupakan hal yang bebas untuk kita luahkan pada sahabat. Kehidupan di Universiti memerlukan kita untuk berkongsi masalah kita dengan sahabat-sahabat yang ada memandangkan kita jauh daripada ahli keluarga. Oleh itu, sahabat yang baik akan sedia untuk mendengar apa yang kita kongsikan dan tidak akan pernah memdedahkannya kepada orang lain.
3. Setia
Kesetian juga merupakan hal yang sangat penting dalam persahabatan. Sahabat yang setia akan selalu ada di belakang kita sebagai pendorong semangat dan sentiasa bersama walau dalam apa keadaan sekalipun.
4. Memberi semangat
Sahabat akan selalu ada dan memberi semangat terutamanya di saat kita merasa ‘down’ . sahabat juga akan selalu tahu potensi diri kita dan selalu percaya bahawa kita mampu melakukan yang terbaik.

Apa yang dapat saya simpulkan, kasih sayang di Universiti sangat penting terutamanya bagi mahasiswa dan mahasiswi yang jauh daripada ahli keluarga. Apabila mempuyai sahabat-sahabat yang memahami sekurang-kurangnya mereka mempunyai ahli keluarga yang baru untuk mendengar dan memberi pendapat tentang sesuatu hal. Oleh itu, kasih sayang di universiti merupakan kasih sayang daripada sahabat-sahabat antara satu sama lain.

Sekian, terima kasih.
Noor Asika Binti Yusop
49851

rujukan:

ciri ciri sahabat yang baik. (2015, july 25). Retrieved april 2, 2016, from ciri ciri sahabat yang baik: http://bmssbj.blogspot.my/2013/03/ciri-ciri-sahabat-yang-baik.html







No comments:

Post a Comment