Tuesday, April 12, 2016

“CINTA KITA SELAMATKAN KEINDAHAN ITU!”

Assalammualaikum dan salam sejahtera semua, saya Nur Masriana binti Suwadi (48339), minggu ini merupakan giliran saya untuk menulis di blog ini. Saya berharap agar anda semua "enjoy" membaca penulisan saya dan sebarang komen bolehlah disuarakan. Terima kasih. Selamat membaca.

Apabila kita bercakap mengenai cinta, apa yang terlintas difikiran kebanyakkannya adalah cinta terhadap manusia seperti cinta kepada ibubapa, keluarga, kawan-kawan mahupun kekasih. Topik seperi ini pada pandangan saya telah menjadi “cliché” kerana saya pasti ramai yang berkongsi tentang cinta kepada manusia. Jadi saya ingin berkongsi topik yang agak lain daripada topik biasa iaitu cinta terhadap alam sekitar. Mungkin tidak ramai yang bercerita mengenai topik ini kerana sebagai manusia biasa kita kebiasaannya tidak terlalu peka terhadap kepentingan alam sekitar kepada diri kita. Sebelum saya berkongsi dengan lebih mendalam mengenai topik ini, saya ingin berkongsi sedikit pengalaman pertama saya mendaki Gunung Santubong, Sarawak bersama rakan-rakan iaitu seramai lapan orang pada cuti “good Friday” pada baru-baru ini yang mempunyai ketinggi 3060m. Saya sangat bersyukur kerana berpeluang mendaki Gunung ini sehingga ke puncak walaupun beberapa kali kami ingin berputus asa kerana keadaan fizikal yang tidak begitu “fit” kerana jarang melakukan senaman. Hal ini merupakan kejayaan buat kami kerana selamat sampai di puncak gunung tanpa sebarang kecederaan walaupun sampai dalam keadaan yang sangat letih. 

Gambar 1: Bersama rakan-rakan di puncak Gunung Santubong, Sarawak.

Apa yang ingin saya kaitkan dengan cinta kepada alam sekitar dengan pengalaman saya mendaki gunung adalah sepanjang saya berada berada di dalam hutan tersebut, saya dapat melihat dan merasai setiap keindahan alam sekitar yang Tuhan ciptakan di atas bumi ini. Saya merasa amatlah rugi sekirannya alam sekitar yang indah ini dikotori oleh tangan-tangan manusia yang tidak bertanggungjawab. Saya dapat merasai setiap batu-batuan, tumbuh-tumbuhan dan tanah dengan secara langsung kerana saya bersentuhan dengan makhluk Tuhan yang tidak bernyawa ini apabila saya memerlukan sokongan untuk mendaki ke atas. Sebagai pelajar di alam universiti ini, bagi saya, amatlah penting untuk kita belajar untuk mencintai alam sekitar kerana alam sekitar juga memberi kita sesuatu ilmu yang perlu kita terokai untuk dapatkan ilmu tersebut sebab itu pentingnya kita mencintai alam sekitar. Kita perlu sedaya upaya untuk menjaga alam sekitar dengan baik supaya lebih banyak rahsia alam yang akan kita pelajari. Dari alam universiti lagi kita perlu mendidik diri supaya cintakan alam sekitar supaya apabila kita dewasa kelak dan mempunyai anak-anak, kita boleh menjadi contoh yang baik kepada mereka.

Mencintai alam sekitar mampu memberi rasa tenang kepada diri iaitu dengan melihat kehijauaan daun-daun dan mendengar deruan air yang mengalir. Perasaan yang sama semasa saya dalam perjalanan ke puncak gunung iaitu perasaan tenang dan tidak terlalu memikirkan masalah yang ada kerana terleka menghayati keindahan alam sekitar di sekeliling saya sewaktu itu. Pada sekitar tahun 2007, terdapat berita mengenai projek “santubong cable car” yang bernilai 50 juta ringgit. Kesan daripada projek “cable car” ini akan memusnahkan keindahan yang ada pada gunung tersebut. Saya percaya bahawa jika projek ini dijalankan pasti banyak tumbuh-tumbuhan di hutan tersebut akan dimusahkan dengan begitu kejam. Hal ini terjadi kerana kurangnya kecintaan kepada alam sekitar dan hanya memikirkan tentang keuntungan semata-mata. Jika anda berpeluang mendaki Gunung Santubong ini anda akan melihat terdapat papan notis yang bertulis “Save Gunung Santubong from Cable car project”. Hal ini sangat jelas mengatakan bahawa hanya manusia yang betul-betul mencintai alam sekitar yang akan mempertahanankan keindahan alam ini. Jika kita mempunyai ilmu pasti kita akan jelas bahawa projek sebegini akan memberi banyak kesan negatif daripada kesan positif. Saya amat bersyukur kerana projek ini masih tidak dijalankan kerana menurut laporan berita pada tahun 2014 oleh Borneo post online, Datuk Amar Abang Johari Tun Openg iaitu menteri pelancongan negeri Sarawak, mengatakan bahawa untuk menjalankan projek ini pihak penganjur perlu mengambil tahu akan risiko projek ini dijalankan.

Kesimpulannya, saya menyeru supaya kita sama-sama menjaga alam sekitar dengan menanamkan sifat cinta akan alam sekitar dalam diri sendiri kerana mencintai alam sekitar mampu menyelamatkan keindahan alam ini.


Gambar 2: Tumbuh-tumbuhan hijau

Nurkilan,
Nur Masriana binti Suwadi

Rujukan
Santubong Cable Car Project (2014, May 10). Santubong cable car project needs EIA report-Abg Jo. Borneo Post Online, retrieved from http://www.theborneopost.com2014/05/10/santubong-cable-car-project-needs-eia-report-abg-jo/

No comments:

Post a Comment