Monday, April 4, 2016

Kasih Sayang Ibu Sumber Inspirasi Kita

Kasih Sayang Ibu Terhadap Anaknya

Assalamualaikum wbt Rakan Bloggers,

Kasih sayang merupakan fitrah manusia di muka bumi. Bahkan kehidupan kita ini juga merupakan sifat kasih sayang daripada Allah. Keharmoniaan dunia ini juga adalah merupakan kesan kasih sayang di antara kita. Kasih kepada rakan kita, kasih kepada ibu ayah, kasih kepada alam sekeliling dan kasih kepada semua makhluk di muka bumi ini. Dengan adanya kasih sayang di antara kita, kita akan saling menghormati hak antara kita. Jadi, kehidupan kita seharian tidak akan lari dari sifat kasih dan sayang anatara satu sama lain. 

Pada kali ini, saya ingin berkongsi kasih sayang kita terhadap ibu kita. Teringat saya satu hadis Nabi Muhammad SAW:

Seorang lelaki datang menemui Rasulullah, “Siapakah manusia yang berhak untuk aku layan dengan sebaik-baiknya? ” Baginda menjawab, “Ibumu.” Dia bertanya lagi, “Kemudian siapa?”Baginda menjawab, “Ibumu.” Dia bertanya lagi, “Kemudian siapa?” Baginda menjawab, “Ibumu.” Dia bertanya lagi, “Kemudian siapa?” Baginda menjawab, “Ayahmu.” (Shahih al-Bukhari, no: 5971) 

Nabi SAW sendiri menekankan untuk kita berbuat baik kepada ibu kita. Dalam konteks mahasiswa, kita seharusnya memberikan yang terbaik kepada ibu kita terutamanya dalam bidang pembelajaran. Besar harapan ibu kita untuk melihat kita berjaya.

 
Pengorbanan Ibu

Masih segar di ingatan pengorbanan seorang ibu yang mahu membuktikan kasih dan sayang kepdada anaknya.

Kasih sayang mereka bermula sebelum kita dikandung...telah subur jiwa berkorban sebelum si anak dikandung dan dilahirkan. Kemudian apabila ibu mula mengandung, kandungan makin membesar hari demi hari, bulan demi bulan...hingga sembilan bulan lebih.ari makin memberat kandungan, dan kandungan itu dibawa ke mana-mana, tidak pernah sedetikpun ditinggalkan, ibu makin hari makin lemah, kadangkala ibu pening, ibu terjatuh, terkadang giginya patah. Tetapi ibu tidak pernah mengeluh atau marahkan si anak dalam kandungan, malah semakin hari semakin kasih ia. Itu semua pengorbanan dan kasih sayang seorang ibu.

Pengorbanan dan kasih sayang itu juga tidak terkecuali bagi si ayah. Waktu itu ayah akan lebih keras bekerja, menyediakan persediaan dan keperluan bagi anak yang bakal lahir. Pening ia memikirkan kos bersalin, pakaian, susu, tilam, bantal dan lain-lain. Bagi yang kurang berada, terpaksalah berjimat, demi menyambut orang baru yang amat dikasihi, walaupun belum pernah melihat wajah si anak.

Pengorbanan si ibu sekali lagi sewaktu melahirkan si anak, berjuang antara hidup dan mati. Meletakkan nyawanya di hujung rambut, demi kelahiran anaknya yang telah dikandung sembilan bulan. Sakitnya bukan kepalang, hingga dikatakan sakit bersalin itu adalah sakit yang kedua tersakit setelah sakitnya mati.

Hinggakan Rasulullah meletakkan, jika seorang ibu itu mati ketika melahirkan anaknya, dikira sebagai mati syahid.
 

Tanggungjawab Di Kampus

Belajar bersungguh-sungguh merupakan salah satu jalan yang terbaik untuk kita membalas jasa ibu kita. Kadangkala kita leka dalam urusan kita seharian. Contohnya kita tidak memberi tumpuan sepenuhnya dalam kelas. Pergi ke kelas sekadar menghadirkan diri tanpa memberi tumpuan sepenuhnya dalam kelas. Adakah perbuatan kita mendapat restu ibu kita? Walaupun kita berada jauh dengan ibu dan keluarga, kita seharusnya melakasanakan amanah ibu kita dengan baik. Setiap hari kita perlu mendoakan ibu bapa kita supaya kita tidak menjadi anak yang tidak mengenang budi. Mujur kita disini mempunyai rakan-rakan yang sama membantu dalam mencapai kejayaan kita. Hikmah dalam persahabatan mampu memberikan kita semangat untuk menjadikan harapan ibu kita terlaksana. 

Di saat kita lemah, rakan datang menghulurkan tangan,
Di saat kita sedih, rakan memberikan keceriaan,
Di saat kita hilang, rakan sentiasa memberikan dorongan.
Inilah rakan tika kita senang dan susah.

Terima kasih rakan-rakan sekalian..
 

No comments:

Post a Comment