Monday, April 11, 2016

Kasih Sayang Dalam Kehidupan Universiti

“Kasih Sayang Dalam Kehidupan Universiti”
Assalamualaikum kepada pembaca  dan rakan-rakan blogger.. saya dahulukan tema pada kali ini dengan sepotong ayat daripada ayat suci al-Quran:
   Dialah Allah, yang Mencipta sekalian makhluk; yang mengadakan (daripada tiada kepada ada), yang Membentuk rupa (makhluk-Nya menurut yang dikehendaki-Nya); bagi-Nya nama-nama yang sebaiknya dan semulia-mulianya; bertasbih kepada-Nya segala yang ada di langit dan bumi; dan Dialah yang tiada banding-Nya, lagi Maha Bijaksana.
(surah al-Hasyr 59:ayat 24)
          Alhamdulillah, Allah telah mencukupkan semua yang kurang, malah di setiap ujian yang berlaku juga ada hikmahnya. Masuk ke alam universiti bermakna saya akan mempunyai keluarga baru. Bukan satu tapi banyak. Bukan sebangsa tetapi pelbagai bangsa. Bukan sekampung tapi seluruh dunia. Alhamdulillah kerana saya masih dapat mempunyai keluarga dimana sahaja. Satu hari nanti, saya akan merindui keluarga ini. Allah, betapa sedihnya hati ini mengingatkan perkara ini kerana saya sangat mencintai keluarga ini kerana-Mu ya Allah.

          Menjadi impian sejak kecil untuk masuk ke alam universiti kerana saya dapat meneroka tempat yang baru. Belum pun terfikir akan makna Kasih Sayang yang akan hadir selepas menjejakkan kaki di Menara gading kononnya. Tidak dapat saya nafikan bahawa insan-insan di sekeliling saya merupakan insan yang saya sayangi tidak kira keluarga kaunseling, kawan serumah yang bertukar-tukar setiap semester, kawan yang berlainan kos, kelab nasyid, kelab olahraga, kelab bola jaring, para pensyarah dan banyak lagi malah termasuklah kawan yang baru berkenalan biarpun seminit. Dalam erti kata yang lebih mudah, kasih sayang dalam kehidupan universiti Malaysia Sarawak. Asalkan mereka berada dengan saya dan mampu berkasih sayang itulah bagi saya perasaan kasih dan sayang. Kasih sayang bukan bermaksud cinta tapi asalkan kita menghargai mereka dan itulah yang saya pegang sehingga hari ini. bak kata pepatah “diam-diam ubi berisi” yang mana mereka ini sentiasa ada dalam doa setiap hari. Kepada pembaca juga, saya juga menyanyangi kamu..
   


Gambar 1: persekitaran unimas dan logo unimas
Sumber dari internet

Selain itu, kasih sayang juga bukan hanya dalam satu universiti sahaja. Pada semester lepas saya telah terpilih menjalani pertukaran selama satu semester di UUM, Kedah. Ini merupakan pengalaman yang takkan saya lupakan. Kita biasa dengar perkenalan sesaat tapi untuk melupakannya memakan masa bertahun-tahun. Mustahil kenangan ini saya lupakan dalam hidup ini malah ia akan sentiasa dikenang sampai bila-bila. Pada ketika menulis blog ini juga hadir perasaan sayu kerana ia seperti mengingati kembali detik-detik manis di sana. Allahu, rindunya pada sahabat-sahabat dan pensyarah di UUM. Semoga mereka sentiasa di bawah jagaan-Mu ya Allah dan diberikan kesihatan serta berjumpa lagi suatu hari nanti. Tidak saya nafikan banyak halangan dan cabaran semasa di sana, hati sentiasa merintih untuk menghabiskan semester di sana kerana ingin cepat balik. Tapi apabila perasaan kasih dan sayang ini hadir, hati kembali merintih lagi kerana mengingatkan waktu perpisahan yang hampir tiba. Kehidupan sebagai pelajar di Universiti Utara Kedah sangat berlainan daripada UNIMAS di mana saya menjalani praktikum dengan pelajar Kaunseling tahun 4 dan dibahagi ke setiap agensi. Agensi yang telah memilih saya adalah Pusat Kaunseling UUM. Pengarah pusat kaunseling, staf dan juga pelajar yang menjalani praktikum yang terdiri pelajar Master sana adalah sebahagian daripada keluarga saya dan saya sangat menyayangi mereka. 




Gambar 2: bersama pelajar praktikum di Pusat Kaunseling, UUM
Dari kiri: kak Mira(master), kak Ana(master), kak Marina(master), abg Awie, voon. Suzi (saya) dan kak Hasanah



Bukan itu sahaja, kepada sahabat-sahabat yang ditugaskan untuk menjaga mobiliti UNIMAS di sana. Mereka banyak memberikan pertolongan kepada saya dan kawan-kawan yang lain bermula sahaja kami melangkah masuk ke UUM. kami belajar bersama, makan bersama sehinggalah bersukan bersama. Mereka lah keluarga UUM yang sentiasa berkasih sayang sehinggalah kini. Suatu hari nanti, jika dipanjangkan umur dan murah rezeki harap kita akan berjumpa lagi. Perpisahan bukan bermakna kasih dan sayang itu akan terputus malah ia boleh disalurkan melalui doa. Sayang hangpa semua…

gambar 3: bersama sahabat-sahabat UUM, keluarga di Terengganu, pensyarah UUM dan juga pengarah Pusat Kaunseling UUM


Akhir kata daripada saya, kasih sayang dalam kehidupan universiti ialah apabila kita mampu menghargai insan-insan disekeliling kita. Hal ini kerana, setiap tahun akan hadir wajah baru dan akan ada yang pergi. Kasih dan sayang ini akan saya hargai sampai bila-bila dan takkan dilupakan kerana mereka adalah yang teristimewa dalam diri saya. Bukan mudah kasih sayang ini hadir kerana universiti menemukan kami di sini. Sayang UNIMAS, sayang UUM, dan sayang semuanya.. semoga kasih sayang ini terus hadir! Lihatlah dengan penuh kasih sayang nescaya kita akan saling berkasih sayang.. UHIBBUKIFILLAH..

Suzilawati binti Kamsun
49130

Reference
Ibnu, R. (2015). Kembali bertuhan.

No comments:

Post a Comment