Sunday, April 3, 2016

Kasih Sayang dalam Kehidupan Universiti

Tomorrow is never promised, so today I want all of my friends knowa that how thankful I am that all of you are in my life”
Hai semua, saya Gazy Glory Anak Temeling, pelajar Kaunseling tahun 2. Saya berasa bersyukur kerana diberi peluang untuk berkongsi pendapat mengenai “Kasih Sayang dalam Kehidupan Universiti”. Dengan kesempatan ini, saya ingin berkongsi serba sedikit mengenai pandangan saya mengenai tema yang diberi. Di samping itu, saya turut berkongsi mengenai pengalaman yang pernah saya alami khususnya yang berkaitan dengan persahabatan.


v  Gambar bersama dengan Dewi dan Kasmina

Setiap individu memiliki pandangan tersendiri mengenai kasih sayang. Perkataan kasih sayang, membawa seribu erti kepada setiap individu. Kebiasaannya, perkataan pertama yang menjelma di minda kita apabila bercakap mengenai kasih sayang ini adalah cinta. Sejujurnya, bercerita mengenai kasih sayang, saya pernah terfikir bahawa apa yang akan terjadi sekiranya hidup saya tidak diselubungi oleh kasih sayang khususnya kasih sayang daripada keluarga, rakan-rakan dan orang di sekeliling saya. Pada pandangan saya, tanpa kasih sayang, kehidupan seseorang individu itu tidak bernilai. Kasih sayang tidak dapat dibeli dengan wang ringgit. Kasih sayang itu lahir daripada hati yang ikhlas.
Kasih sayang dalam kehidupan universiti, merupakan satu tema yang menarik dan banyak perkara yang kita boleh kongsikan mengenai tajuk ini. Saya amat berminat dengan tajuk sebegini kerana bagi saya, kasih sayang dalam kehidupan universiti ini amat berkait rapat dengan persahabatan. Berjauhan dengan keluarga merupakan salah satu cabaran yang amat berat untuk ditempuhi. Tanpa kehadiran seorang sahabat, suadah pastinya akan sukar bagi saya menempuhi semua dugaan sepanjang bergelar pelajar universiti.  Saya selalu melabelkan diri saya sebagai seorang yang tidak pandai bergaul dengan orang lain dan seorang yang sukar untuk didekati. Walau bagaimanapun, itu tidak bermakna saya langsung tidak mempunyai kawan. Sejujurnya, di universiti, banyak perkara yang telah saya pelajari dan salah satu yang menarik adalah mengenai persahabatan. Saya mengaku bahawa diri saya tidak mempunyai ramai kawan rapat di universiti. Saya hanya mempunyai 2 hingga 4 orang kawan baik. Mengimbas kembali hari pertama saya melangkahkan kaki ke universiti, satu perkara yang bermain di minda saya adalah kawan. Walaupun saya seorang yang agak terasing dan kurang pandai bergaul, saya juga seperti orang lain yang memerlukan seorang kawan untuk berkongsi suka dan duka. Saya bersyukur kerana ditemukan dengan beberapa orang sahabat yang sentiasa menghiburkan saya.
Setiap pertemuan akan melahirkan sebuah kenangan. Terdapat 1001 kenangan saya bersama rakan-rakan saya. Kami bersama-sama tanpa mengira suka dan duka. Bersembang, bergurau dan gelak ketawa menjadi penawar perasaan gundah. Mungkin ini kedengaran agak lawak, tapi bagi saya, rakan saya seperti ubat yang mujarab yang mampu merawat perasaan saya. Walaupun ubat itu hanyalah berbentuk kata-kata, ia merupakan salah satu ubat yang lahir dari hati dan perasaan yang ikhlas. Pendek kata, ia merupakan ubat yang asli dan membuatkan saya mampu tersenyum kembali. Walaupun terdapat pelbagai rintangan yang melanda, saya bangkit dengan sokongan mereka. Kasih sayang seorang sahabat itu sangat berharga. Kasih sayang seorang sahabat ibarat satu cahaya yang menerangi sebuah bilik yang gelap. Saya melabelkan sahabat sebagai satu “keperluan asas” dalam kehidupan manusia. Saya pernah berkata kepada diri sendiri bahawa saya perlu berdikari. Namun, jauh di sudut hati, perasaan sunyi dan terasing mula menyelubungi diri. Saya menipu diri sendiri dan masih tidak jelas dengan maksud berdikari yang sebenarnya. Saya perlukan seorang sahabat bukan sebagai tempat bergantung, tapi sebagai seorang yang sentiasa disisi saya tidak mengira suka dan duka..    
Sejujurnya, perkataan persahabatan ini membawa seribu erti kepada saya. Saya belajar banyak perkara daripada rakan saya. Saya bukan sekadar belajar dari pengalaman hidup sendiri, malah, saya turut belajar daripada pengalaman rakan-rakan saya juga. Setiap hari akan menjadi lebih bermakna dengan kewujudan sahabat. Kami ketawa, berjalan dan makan bersama. Saya tidak pernah bosan dengan semua itu. Saya tidak pernah bosan mendengar cerita-cerita kawan saya walaupun ia merupakan cerita yang sama. Bagi saya, ia merupakan satu perkara yang indah dan tidak semua yang berpeluang mengalami perkara sebegini. Mungkin inilah cara kami menunjukkan perasaan sayang dan saling memerlukan antara satu sama lain. Rakan-rakan saya mengetahui siapa diri saya yang sebenarnya walaupun saya pernah mengatakan bahawa saya agak sukar untuk difahami. Salah satu sebabnya adalah, mereka melihat diri saya bukan hanya menggunakan mata, tetapi juga menggunakan hati. Bagi saya, ini merupakan kunci utama dalam persahabatan. Kita tidak akan mengenali seseorang itu secara mudah hanya dengan menggunakan mata. Buka minda dan buka mata hati supaya kita dapat mengenali seseorang dengan lebih mendalam. Melihat menggunakan mata kasar hanya akan melahirkan sebuah persepsi. Perkara sebegini memang tidak dapat untuk dielakkan, malah, saya sendiri pun pernah mengalaminya. Apabila kita menyedari mengenai kebenaran ini, kita akan mula berfikir dan cuba untuk membuat satu perubahan terhadap diri kita. Sama ada kita berjaya atau tidak, ia bergantung kepada diri kita sendiri. Ibarat aur dengan tebing, itulah perumpamaan yang melambangkan persahabatan yang terjalin antara kami. Saya berjauhan dengan  keluarga dan rakan itulah yang menjadi ibu bapa dan adik ataupun kakak kepada saya. Tanpa kehadiran seorang sahabat, sukar bagi saya untuk menempuhi cabaran di sini
Sebelum mengundur diri, saya ingin berkongsi serba sedikit tentang cara-cara untuk mewujudkan hubungan persahabatan yang positif. Bagi mewujudkan satu hubungan persahabatan yang berkekalan, kita harus saling memahami dan menghormati antara satu sama lain. Kita tidak seharusnya mengambil kesempatan dan berkawan hanya demi untuk memperolehi kesenangan. Hargai dan fahamilah sahabat kita seperti kita ingin dihargai dan difahami. Temanilah mereka khususnya ketika mereka berada dalam keadaan yang susah. Seorang sahabat tidak akan pernah meninggalkan rakannya yang dalam kesusahan. Kedua, belajarlah untuk saling menerima dan memaafkan kesalahan antara satu sama lain. Manusia tidak sempurna dan itulah hakikatnya. Setiap orang akan melakukan kesalahan. Belajar untuk memaafkan kesalahan rakan dan meminta maaf sekiranya kita telah melukakan hati meraka. Sahabat sejati kita adalah seorang yang mengetahui banyak perkara tentang diri kita bahkan yang terburuk sekalipun. Namun, mereka masih setia untuk menemani dan menyayangi kita. Ketiga, sebagai seorang sahabat yang baik, kita haruslah mengambil berat tentang rakan-rakan kita. Kita harus bersama dengan mereka sama ada dalam keadaan suka ataupun duka. Mereka memerlukan seseorang yang bersedia untuk mendengar masalah dan memberi sokongan khususnya dalam kaedaan yang sukar. Bagi saya sendiri, sekiranya saya berada dalam keadaan yang susah, saya amat memerlukan rakan-rakan saya bukan untuk memberi pertolongan dari aspek kewangan, tetapi saya amat memerlukan mereka sebagai tempat untuk bercerita dan berkongsi masalah. Seterusnya, bertolak ansur antara satu sama lain juga merupakan kunci untuk membina sebuah hubungan persahabatan yang utuh. Perbalahan dan perselisihan faham sering wujud dalam hubungan persahabatan. Ia merupakan satu perkara yang agak sukar untuk dielakkan. Walau bagaimanapun, dengan adanya sikap bertolak ansur, sudah pastinya perselisihan itu akan dapat dihidarkan. Akhir sekali, setia dan menepati janji juga penting dalam hubungan persahabatan. Sebagai contohnya, kita tidak seharusnya mendedahkan rahsia rakan sendiri terhadap orang lain. Belajarlah untuk menepati janji dan menjaga rahsia rakan kita. Tanpa nilai sebegini, hubungan persahabatan yang berkekalan itu tidak akan wujud. 
Hanya inilah yang saya dapat kongsikan yang berkaitan dengan kasih sayang dalam kehidupan universiti. Seperti yang telah saya nyatakan, persahabatan membawa seribu erti yang amat bermakna kepada insan yang benar-benar menghargai makna persahabatan. Akhir sekali, belajarlah untuk menghargai supaya kita juga akan dihargai oleh orang lain. Masa berlalu dengan pantas dan kita tidak akan pernah dapat untuk mengembalikannya. 

      gambar bersama Suzie




-Today will never come again-


Hasil karya,
Gazy Glory Anak Temeling



RUJUKAN
Dr. Robert Anthony (2003). Rahsia Membina Keyakinan Diri Sendiri. Albaz Publishing & Distribution SDN.BHD.
http://m.wikihow.com/Be-a-good-friend








  

No comments:

Post a Comment