Sunday, April 3, 2016

Kasihku di Sarawak, Sayangku di UNIMAS!


  
Assalamualaikum, Salam Sejahtera & Salam UNIMAS ku sayang !


Terlebih dahulu saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada pensyarah saya Dr. Amalia serta saudari & saudara semua kerana telah sudi memberi peluang kepada saya untuk berkongsi nukilan blog saya pada kali ini. Nukilan blog saya adalah mngenai Kasihku di Sarawak, Sayangku di UNIMAS!

Perkataan kasih sayang sering kita dengar dari bibir ke bibir masyarakat tidak kira umur, bangsa, agama, pegangan mahupun warna kulit ianya sering disebut dari golongan muda , golongan dewasa dan sehinggalah golongan tua. Kasih sayang merupakan suatu fitrah yang amat bernilai dalam diri manusia. Ia adalah suatu aktiviti mental yang rasional dan logikal. Setiap individu hendaklah mengendalikan hubungan dengan penuh tanggungjawab sehingga tercapai matlamat kebahagiaan di dalam kehidupannya. Kebolehan dalam mencurahkan kasih sayang merupakan asas dalam pembinaan keluarga bahagia. Ini kerana setiap anggota keluarga mampu menunjukkan kasih sayang sesama mereka bagi mengeratkan hubungan.

Kasih sayang sangat penting untuk menjamin kesejahteraan masyarakat. Kesediaan mengambil berat, memberi perhatian, tolong-menolong, bertolak ansur dan menjaga kebajikan adalah antara ciri-ciri penting untuk melahirkan masyarakat dan keluarga yang harmoni. Kasih sayang adalah antara sifat yang dituntut oleh Islam. Jika masyarakat kita kurang mengamalkan sikap penyayang bererti mereka tidak mengamalkan Islam secara keseluruhannya.

Bercerita dengan perihal kasih sayang di universiti, kasih sayang teramatlah penting untuk menjamin kesejahteraan perhubungan kita sesama mahasiswa. Kasih sayang yang ingin saya tekankan disini adalah kesediaan kita sebagai mahasiswa universiti untuk mengambil berat, memberi perhatian, tolong-menolong, bertolak ansur dan menjaga kebajikan bersama-sama dengan mahasiswa yang lain. Hal ini adalah untuk melahirkan mahasiswa yang hormani dan aman damai tanpa ada perselisihan faham yang kita tidak mahukan.

Hal ini juga adalah bertujuan untuk kita sebagai mahasiwa merapatkan hubungan dengan keluarga baru kita di universiti. Bercerita tentang keluarga baru di universiti iaitu UNIMAS, saya sangat beruntung dan bersyukur dapat dipertemukan dengan keluarga baru saya iaitu keluarga “3rd Batch Counselling UNIMAS”! Sejujurnya ini adalah kali pertama saya berjauhan dari keluarga saya yang berada di Limbang, dan inilah juga kali pertama saya keluar dari tempat kelahiran saya walaupun sama negeri namun daerah berlainan. Berjauhan dengan keluarga sendiri memang menyedihkan lebih-lebih lagi saya seorang anak perempuan bongsu didalam keluarga yang tidak pernah berjauhan dengan keluarga dalam tempoh yang lama.

Kesedihan ini dapat dibendung dengan kehadiran keluarga baru saya di UNIMAS, kehadiran rakan-rakan sekelas, serumah dan seuniversiti serba sedikit dapat mengubat kerinduan keluarga yang jauh. Hubungan yang erat telah membuat kami semua menjadi satu keluarga yang bahagia walaupun kami berlaian agama, bangsa, jantina serta pegangan kami tetap menjadi sebuah keluarga yang saling kasih mengasahi antara satu sama lain layaknya seperti adik beradik didalam satu rumah “3rd Batch Counselling UNIMAS”.



Sesi Pengambaran Tahun 2, Semester 1.
Gambar 1: Keluarga “3rd Batch Counselling UNIMAS”, UNIMAS


Sesi Pengambaran Tahun 2, Semester 2.
Gambar 2 : Keluarga “3rd Batch Counselling UNIMAS”, UNIMAS

Selain daripada keluarga “3rd Batch Counselling UNIMAS”, saya juga mempunyai sebuah keluarga rapat yang terdiri daripada 9 orang kawan-kawan rapat saya di universiti dari saya masuk sehinggalah sekarang. Saya telah menganggap mereka seperti adik beradik saya kerana dengan merekalah saya meluah, bermanja, meluang masa bersama dan melakukan pelbagai aktiviti bersama walaupun kami berasal dari negeri yang berbeza namun kasih sayang antara kami sangat erat.  Perhubungan kasih sayang antara kami ini telah membuat kami selalu merancang melakukan aktiviti bersama sebagai contoh keluar shopping bersama, pergi bercuti bersama, bersiar-siar di sekitar Kuching bersama serta pelbagai aktiviti lagi kami lakukan bersama. Walaupun masing-masing sibuk dengan tugasan namun kami akan mencari satu masa yang dimana kami semua free untuk keluar meluangkan masa bersama.

Keluarga yang saya maksudkan adalah keluarga “ Cheersleader ” saya ! terima kasih girls kerana kamu semua sudi menerima saya seperti keluarga kamu walaupun kita berbeza negeri. Saya berharap hubungan keluarga kita lebih erat dengan kasih sayang dari segi kesediaan mengambil berat, memberi perhatian, tolong-menolong, bertolak ansur dan menjaga kebajikan antara satu sama lain. Dengan adanya keluarga ini saya dapat merasa dengan kehadiran seorang kakak dan kehadiran seorang adik yang tidak akan saya dapat rasakan di rumah (anak bongsu) . Saya sangat beruntung dan bersyukur telah dipertemukan dengan kamu semua di Universiti Malaysia Sarawak ini.


Gambar ketika bersiar-siar ke Taman Sahabat, Kuching
                       Gambar 3 : Keluarga “Cheersleader”.


Gambar ketika bercuti ke Saratok
Gambar 4 : Keluarga “Cheersleader”.

Kesimpulanya, kasih sayang yang terjalin antara kami semua tidak kira didalam keluarga “3rd Batch Counselling UNIMAS”, UNIMAS mahupun keluarga “Cheersleader” saya adalah hubungan kasih sayang persahabatan antara kami untuk menjadikan keluarga ini lebih dimeriahkan dan dieratkan dengan kasih sayang yang kami curahkan bersama-sama dalam membina keluarga yang bahagia ini. Sikap mengambil berat, memberi perhatian, tolong-menolong, bertolak ansur dan menjaga kebajikan semua ahli keluarga juga salah satu faktor terbina keluarga ini. Pelbagai pengalaman manis ataupun kenangan pahit yang telah dilalui bersama banyak mengajar kita erti persahabatan yang sejati dan membuatkan kita sehati sejiwa dalam membina keluarga dengan aman dan damai.

Sekian nukilan dari saya, Terima Kasih.


Yang Ikhlas,
Nurul Asyikin Binti Wasli
49956


Rujukan :
Mat Saat Baki.  (1987). Cinta Dan Kasih Sayang – Siri Keluarga Bahagia.Cet.1, Kuala Lumpur: Lembaga Penduduk Dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN)










2 comments:

  1. Blog yang baik, mempunyai perjalanan kisah yang jelas. Hasil nukilan yang sempurna

    ReplyDelete
  2. Blog yang baik, mempunyai perjalanan kisah yang jelas. Hasil nukilan yang sempurna

    ReplyDelete