Wednesday, May 14, 2014

TRAUMA!!!



TRAUMA !!!
 I’m sure everyone have their own trauma . . . and . . maybe juga ada yang tak pernah . . . . . hmmmm .. . trauma boleh terjadi apabila kita sukar untuk melupakan sesuatu perkara yang memberi impak terhadap diri kita . . .   malah . .sesetengah orang akan mengalami trauma yang sangat teruk sehingga mengganggu kehidupan seharian mereka . . .selalunya TRAUMA ini dikaitkan dengan KENANGAN PAHIT  and so do I . . .  sangat sukar utuk melupakan kenangan yang pahit ini . .huhuhu . . .  

kisah ini berlaku ketika diri ini berada dalam tingkatan 5 . .  masih ku ingat waktu itu ( 8 sept ,6.30am)   . .adalah saat di mana kenangan buruk itu berlaku . . . Kereta yang my mom drive was hit by someone at the back . .
google image



 .my head terhantuk di cermin kereta  . . my two sister juga terhantuk d kereta . . . and at the same time . .my mom terlanggar kereta depan . . .lupa dah kereta tu jenis apa . . .
. .paling sakit hati bila orang yang melanggar tu tak say sorry pun . ..
 

sampai sekarang terasa lagi kesakitan di bhgian kepala . . . . malah, setiap kali lalu tempat kejadian . .saya akan tutup mata kerana tak mampu untuk mengimbau kembali kenangan pahit itu . . . .
 malah . . . .apabila setiap kali . . . menaiki kereta . .jika pemandu tekan brek kereta . . automatically saya akan lihat cermin sisi bagi memastikan bahawa tiada kereta yang laju di bahagian belakang . . . 
dan . . .perkara inilah yang menyebabkan saya tidak berani untuk MEMANDU KERETA . . . . hmmm . . . . susah bila ada penyakit  macam ini . . . sebabnya . . .sampai sekarang saya masih lagi tidak dapat membuang trauma tersebut .  .

namun . .setelah saya belajar mengenai bidang kaunseling ini . . . lama-kelamaan sy sedar bahawa saya perlu ubah sikap ini . . . . saya sepatutnya membuang perasAan takut ini dan cuba beranikan diri . . . mungkin suatu hari nanti saya akan cuba untuk mengaplikasikan cara2 yang boleh digunakan  .. . . 


to those yang pernah membuang perasaan trauma tersebut . . . share2 la k atau komen je  . . . .

kesian diri ini  . . .apbla terpaksa menyusahkan kawan2 bila hendak kuarr . . .sob2 . . 
google image


tq coz membaca kisah yg tidak seberapa ini . . .

#dalam bidang kita . .pasti akan ada klien kita yang mengalami trauma . . . .huhu . . . bagaimana cara untuk kita hadapimereka adalah depends apakah kaedah yang kita guna . . . apa2 pun  . . . kita harus sedia menerima mereka . . UNCONDITIONAL POSITIVE REGARDS . . . . . 

from . . . diana 


No comments:

Post a Comment