Wednesday, May 7, 2014

Have you ever gone through this?

Assalamualaikum. Saya Shaira Parveen binti Hamilin. Let's us straight to my main points.

HAVE YOU EVER GONE THROUGH THIS? (1)

When it comes to counseling, people really sets high expectation on us to be professional ALL THE TIME and be like:
  • "Hey, isn't it is illegal for you to do and say this, you should have known better!"
  • "You shouldn’t commit that, you are counselor…remember?" 
Trust me, I've met this kind of people before. Like what? Are we not even a human being, not even allowed to have flaws? Quoted from Puan Aina’s during our first year it's like saying "You are a doctor, you shouldn’t be sick!”    *sigh

  HAVE YOU EVER GONE THROUGH THIS? (2)

I remember one of my relatives used to say  this to me not a long time ago “Counselor has that kind of ability to read people’s mind aint it? Puiyooooooo cool” to which I replied with a wide smile and answered him “Then I probably should seek jobs FOR A PSYCHIC availability once I graduated. How cool is that?”  

HAVE YOU EVER ENCOUNTERED THIS? (3)
 
  • "Kak nak minta wechat id boleh?"
  • "Saya dah add cik kat Facebook, kenapa sampai sekarang tak approve friend request saya?"
  • "Jom teman saya lunch. Bolehlah saya cerita dan kongsi isu saya sambil kita makan?" *insert emoticon kenyit mata*
If your answer is YES, then HOW do you handle them?

cc : google image


Saya secara peribadi, adakalanya rasa susah nak seimbangkan perasaan dua hati apabila ada rasa simpati setelah timbul perasaan melihat mahupun menganggap seseorang klien itu sebagai adik, rasa seronok sepanjang sesi bersama mereka (sebagai contoh dengan ahli kelompok saya di IKM) tapi pada yang sama kita sedar kita terikat dengan kod etika sebagai seorang kaunselor (pelatih)
Apa yang kita perlu buat sebenarnya?

Sila tekan link di sini atau rujuk buku etika kaunseling muka surat yang ada menekankan tanggungjawab kaunselor terhadap klien dan limitasi hubungan.


Tapi saya percaya dengan apa yang Dr.Azzahra jelaskan sewaktu kelas, hubungan dual/multiple ni  bergantung kepada konteks juga. Saya juga percaya tidak semestinya kita ‘as friend’ dekat laman sosial dengan klien atau bekas klien kita, tatalaku tersebut boleh dianggap sebagai melanggar akta etika yang ditetapkan selagi kita tidak cross the boundries dan selagi kita tahu, sedar dan patuh akan limitasi antara diri kita sebagai KAUNSELOR PELATIH mahupun sebagai seorang KLIEN. 
In case you are against of this statement, I apologize in advance... :)



Paling penting (untuk peringatan bersama), Puan Salmah dan Miss Nora (soon to be madam) pun ada ingatkan kita, apa-apa pun kita perlu sentiasa jaga nama baik kaunseling UNIMAS.
Mahu jadi profesional bukan senang, mungkin ada beberapa perkara yang kita perlu korbankan. Kalau nak juga menjalin hubungan melebihi hubungan sebagai kaunselor-klien, (dah jatuh cinta nak buak guaneeeee ye dop?) then bertabahlah menunggu 2 tahun selepas habis dari tempoh contact anda dengan klien tersebut.


Good luck guys and lets give our best shot for final exam! 

Hasil nukilan,
Shai

No comments:

Post a Comment