Thursday, March 17, 2016

Kasih Sayang dalam Kehidupan Universiti

Kasih Sayang dalam Kehidupan Universiti
Assalamualaikum Dr. dan rakan-rakan sekalian,
Saya Noor Aini binti Arzat (47970) dan ini merupakan entri dan perkongsian saya berkenaan kasih sayang dalam kehidupan universiti. J
            Pada pendapat saya, kehidupan di universiti adalah satu kehidupan bermasyarakat dan pelajar yang tinggal di dalam kehidupan ini tidak dapat lari daripada bermasyarakat. Sebagai contoh, pelajar-pelajar UNIMAS yang tinggal di dalam kolej. Bahkan, pelajar-pelajar yang tinggal di luar kampus seperti di rumah-rumah sewa juga tidak lari daripada kelompok masyarakat. Malahan, bukan sahaja pelajar-pelajar UNIMAS yang mengalami kehidupan sebegini, pelajar-pelajar dari institusi lain seperti program matrikulasi, politeknik dan sekolah berasrama juga mengalami situasi ini. Apabila tinggal di dalam kehidupan bermasyarakat pula, semestinya kita tidak dapat lari dari menjalinkan hubungan kasih sayang sesama rakan bahkan sesama pensyarah. Pada sudut pandangan saya pula, kasih sayang merupakan sesuatu yang sangat subjektif yang sangat sukar diungkapkan. Kasih sayang mungkin dapat diluahkan melalui kata-kata, namun ia adalah amat sukar digambarkan dan tentu sekali ia tidak dapat dilihat kecuali melalui perbuatan dan juga tingkah laku. Terdapat sesetengah manusia yang amat sukar untuk meluahkan rasa kasih mereka melalui kata-kata atas alasan ego dan malu.
            Berdasarkan pengalaman saya sendiri semasa terlibat di dalam sesi kelompok semasa berada di semester 3, sejujurnya sudah terbit perasaan sayang terhadap ahli kelompok yang lain dan bahkan kepada kaunselor yang membantu kami. Semasa ingin menamatkan sesi, saya amat berharap agar sesi tersebut tidak berakhir dan saya berharap agar sesi tersebut dapat dilanjutkan kerana di sepanjang sesi yang kami lalui, kami semua tidak pernah gagal untuk mendapatkan sesuatu yang baru sama ada berkenaan diri kami sendiri atau perkara yang melibatkan ahli-ahli kelompok yang lain. Kami juga tidak pernah gagal untuk mencuba dan mempraktikkan perkara-perkara yang kami perolehi dalam sesi tersebut walaupun sukar dan mengambil masa yang agak panjang untuk menyesuaikan diri dengan sesuatu intervensi yang dicadangkan. Sesi kelompok tersebut memberi saya semangat untuk terus mengambil berat dan menghargai rakan-rakan di sekeliling saya.
            Pengalaman kedua saya pula adalah semasa saya tinggal di kolej, sejujurnya semasa berada pada semester kedua di tahun satu, saya merasa amat sunyi walaupun pada hakikatnya saya tinggal di dalam kehidupan bermasyarakat di dalam kolej tersebut. Saya kurang berinteraksi dengan rakan-rakan serumah saya menyebabkan saya merasa kehilangan dan sejujurnya, saya tidak dapat mewujudkan perasaan kasih dan sayang terhadap rakan-rakan serumah saya walaupun sedikit dan hal ini berlainan pula dengan rakan-rakan serumah yang saya miliki kini. Alhamdulillah, saya bersyukur kerana saya dikurniakan rakan-rakan serumah yang amat memahami lebih-lebih lagi kerana kami berada di dalam program yang sama. Oleh hal yang demikian, saya selesa untuk meluahkan perasaan atau kekeliruan yang saya alami bersama mereka.

Gambar 1: Gambar bersama rakan-rakan serumah
            Apabila menyebut tentang rakan-rakan, tentu sekali kami sebagai pelajar universiti tidak dapat lari dari rakan-rakan kaunseling atau rakan-rakan sekelas kami. Berdasarkan pemerhatian saya selama berada di dalam program ini iaitu selama hampir dua tahun, saya merasa amat bangga dan bersyukur kerana hubungan kami semua kelihatan amat erat dan kami selesa menceritakan permasalahan kami walaupun tidak secara keseluruhan. Hal ini berkemungkinan kerana rasa percaya yang wujud dalam diri kami yang telah dipupuk semenjak berada di semester 1 lagi.

Gambar 2: Gambar bersama rakan sekelas
            Perkara terakhir yang menjadi “highlight” saya pada entri ini adalah kasih sayang terhadap Tuhan tidak kira di mana kita berada sama ada di dalam atau di luar universiti. Namun begitu, saya akan memfokuskan hal ini di dalam skop yang kecil iaitu di dalam universiti. Bayangkan andai kita tidak hidup di dalam kasih sayang dan rahmat Tuhan. Apa yang akan terjadi kepada kita? Pada pandangan saya, kasih sayang adalah motivasi yang sangat kuat untuk kita melakukan sesuatu perkara. Sebagai contoh, kita semua sebagai pelajar datang ke universiti dan belajar dengan bersungguh-sungguh kerana menyayangi ibu bapa kita. Bagaimana pula dengan Tuhan? Tentu sekali ia mempunyai konsep yang sama dan oleh sebab itu, selain melimpahkan kasih sayang kepada sesama manusia, kita juga perlu memupuk perasaan cinta yang sedalam-dalamnya terhadap Tuhan yang Maha Mencipta. Bayangkan andai rahmat dan kasih sayang Tuhan tidak sampai kepada kita semasa kita sedang menuntut ilmu di universiti. Saya yakin kita semua akan menghadapi masalah yang sangat besar dalam menerima ilmu.
            Tuhan mengajar kita untuk berkasih sayang dan melalui kursus kaunseling, saya yakin bahawa kita semua dapat mewujudkan perasaan sayang kita sesama manusia dengan mudah melalui profesion kita yang Insyaallah dapat membantu ramai manusia yang memerlukan pertolongan di luar sana. Atas kasih sayang Tuhan kita berada di tempat kita dan atas kasih sayang Tuhan juga kita berada di universiti mewujudkan dan melimpahkan kasih sayang sesama manusia.

Gambar 3: Gambar Hiasan
            Rasulullah SAW sendiri menegaskan tentang kepentingan berkasih sayang melalui sabdanya yang membawa maksud “Demi diriku yang berada di tangan-Nya, kamu tidak akan masuk syurga sehingga kamu beriman dan kamu tidak dinamakan beriman sehingga kamu berkasih sayang.” Ini menunjukkan bahawa dalam Islam sendiri manusia amat dituntut untuk berkasih sayang tidak kira sesama manusia, haiwan atau alam semula jadi. Oleh hal yang demikian, terdapat 3 elemen kasih sayang yang perlu diwujudkan seandainya kasih sayang ingin dibina dalam kalangan masyarakat terutama dalam kalangan masyarakat universiti.
            Elemen yang pertama ialah kasih dan sayang itu sendiri. Andai kasih sayang ingin dibina dalam kalangan rakan-rakan dan warga universiti, kasih dan sayang perlulah diwujudkan. Untuk mewujudkan perasaan kasih dan sayang pula, setiap individu yang digelar warga universiti perlulah mewujudkan sikap saling membantu tidak kira bantuan atau pertolongan yang diberikan itu besar atau kecil. Bantuan yang kecil yang dihulurkan juga kadangkala menimbulkan perasaan berterima kasih yang banyak dan seterusnya mewujudkan perasaan kasih sayang. Tidak sukar untuk menghulurkan bantuan semasa berada di dalam universiti. Sebagai contoh, membantu pensyarah atau rakan-rakan mengangkat barang juga merupakan satu bentuk bantuan.
            Bagi pelajar-pelajar kaunseling seperti kita semua pula, sudah tentu perkataan “membantu” itu sudah sinonim dengan diri kita kerana tugas seorang kaunselor sudah tentu adalah untuk membantu kliennya. Sifat menolong ini secara tidak langsung telah menepati elemen kedua dalam membina kasih sayang dalam kalangan warga universiti iaitu simpati atau belas kasihan. Dengan adanya perasaan simpati, sudah tentu seseorang individu akan menghulurkan bantuan kepada orang lain dan seterusnya mewujudkan perasaan kasih sayang. Elemen ketiga yang perlu diwujudkan untuk memupuk kasih sayang dalam kalangan warga universiti pula ialah penggunaan akal dan bukan nafsu atau emosi semasa membuat sebarang keputusan.
            Pergaduhan atau salah faham sesama rakan adalah perkara biasa seandainya diri kita digelar sebagai seorang rakan atau sahabat. Namun, sikap bersangka buruk perlulah dielakkan untuk mengekalkan perasaan kasih sayang yang wujud sesama rakan. Hal ini kerana, bersangka buruk membawa kesan yang amat negatif dalam diri sesorang dan seterusnya boleh menyebabkan perbalahan yang besar yang mungkin boleh mengundang perasaan dendam dan tidak berpuas hati dalam diri seseorang individu terhadap individu yang lain. Oleh yang demikian, 3 elemen kasih sayang yang telah dibincangkan di atas perlulah dicontohi dan dijadikan titik panduan yang positif bagi kita semua dengan tujuan untuk mewujudkan dan mengekalkan kasih sayang yang telah dibina.

Sekian sahaja entri saya, terima kasih. J











Rujukan:

Siti Norlina, M., Ahmad Kilani, M., & Zulkifli, H. (2004). Budaya penyayang dalam         kehidupan masyarakat Islam: Antara teori dan praktis. Retrieved from         repo.uum.edu.my/1804/1/7.pdf

6 comments:

  1. Rasa kasih sayang dan taat kita pada Pencipta kita yang utama. Dalam kita berkasih sayang dengan orang yang ada di sekeliling kita, kita perlu sedar akan kurniaan perasaan tersebut. Siapa yang memberi kita rasa sebegitu. oleh itu, hargailah setiap apa yang dikurniakan oleh kita. Tidak semua orang akan merasakan apa yang kita rasa.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. Tahniah aini atas perkongsian yang sangat menarik.dalam entri aini ada menyatakan beberapa perkara yang mungkin kita dah lupa. Sebagai contoh,kasih sayang dalam kehidupan bermasyarakat di universiti. Kita sering lupa apabila terlalu sibuk dengan aktiviti seharian. Sedangkan, kasih sayang dalam kehidupan bermasyarakat di universiti adalah sangat penting untuk memupuk semangat untuk saling berkasih sayang antara pelajar.

    ReplyDelete