Saturday, March 1, 2014

Malas.


Rasa macam gelap. Tak ada masa depan. Down. Ya, aku sangat sangat sangat jatuh sejak akhir-akhir ni. Makin lama, makin mudah bermain emosi. Rasa nak putus asa, rasa nak berhenti melangkah. Rasa nak terus saja terbaring di jalan ni. Taknak bergerak, walau sikit.

*tampar diri sendiri*

Bangunlah. Bangun. Jalan juang ni bukan jalan untuk orang yang lembik. Bangun. Gelap yang kau nampak tu, sebab kau pakai cermin mata gelap. Bukan sebab pandangan kau memang gelap. Tak. Itu cuma cermin mata yang kau pakai.

Diri,

Assignment biar tak bersentuh. Tapi benda lain boleh pula buat, kan? Study malas. Tapi main facebook, twitter dan instagram duapulohpat jam boleh pulak kan? Exam buat nak tak nak, baca buku satu dua muka surat kira okay lah kan. Tapi.. result nak gempak. Benda lain semua nak seronok. Bila masuk gear study, cukup ala kadar.

*lempang diri sendiri lelaju*


*tulis surat untuk diri sendiri*


“Anda bercita-cita tinggi.

Anda, anda tahu tak cita-cita tanpa usaha tu, nama lainnya adalah BERANGAN?

Dan sangat layaklah kalau saya nak kata pada anda, "Boleh jalanlah kau dengan mimpi kau tu."

Nak sambut macam mana kata-kata saya tu? Nak terus pergi berangan dan teruskan bermimpi? Atau nak pergi mula bergerak dan jadikan angan-angan dan mimpi tu satu kenyataan?

Anda, saya sayang anda. Sebab anda adalah saya.

Sebab itu saya tegur. Sebab teguran ni untuk saya dan anda.

Sekian,

Luahan Hati Anda”



Assalamualaikum dan Salam sejahtera semua.

Susah kan nak lawan diri dari malas? Situasi di atas merupakan satu situasi yang pernah berlaku di dalam diri saya dan mungkin pernah berlaku di dalam diri anda. Hiburan dan study, dua contoh situasi yang paling dekat dengan diri kita sebagai pelajar. Bila malas, study ditinggalkan dan hiburan dilayan. Kesian study.

Hm. Macam mana ye nak buang raksasa malas ni?

Haa, saya cadangkan berapa tips untuk melawan rasa malas. Let’s check it out.
  1. Kuatkan azam  - bila hajat anda lebih kuat dari hajat raksasa malas, anda akan menang. Hahah. Azam anda adalah bergantung pada niat anda.
  2. Mendapat bantuan orang lain – Anda boleh mengalahkan rasa malas dengan mendapat bantuan tenaga dari adik beradik atau kawan anda. Contohnya, anda boleh meminta mereka untuk mendisiplinkan anda. Setiap kali, anda cuba bermain atau berehat, minta mereka tegur anda dan heret anda ke meja membaca.
  3. Ingat pada diri anda, buat sesuatu kerana Allah, bukan kerana orang lain atau terpaksa.
  4. Ingat pada tanggungjawab. Ingat muka orang yang tersayang.
  5. Ingat masa depan dan kerjaya serta peluang di hadapan, jika aku tak buat dan malas nak buat aku akan terlepas peluang.
  6. Ingat pada diri sendiri, jika aku tak belajar hari ini bila lagi, sedangkan masa semakin suntuk.
  7. Tanamkan sikap positif dalam diri dan buang sikap buruk dan malas.
  8. Berada di samping orang-orang yang positif.
  9. Berani berkata tidak pada perkara-perkara yang melalaikan anda.
  10. Hati kena kuat, semangat kena kental.



Moga bermanfaat ye kalian. Ingat, tidak senang nak jadi orang yang senang dan tidak susah nak jadi orang yang susah. Pilihan di tangan anda.

You choose your own way 

love,
eyfaarahim

No comments:

Post a Comment